De laatste codes in het grote perkament van Rennes-le-Château vormen een verband met het schilderij “Populierenlaan in de herfst” (1884) van Vincent van Gogh. Zelf zie ik dat als bewijs voor mijn rotsvaste geloof dat het Mysterie van Rennes-le-Château alleen kan worden opgelost met behulp van de Nederlandse taal. Om dat te illustreren bevat dit artikel een uitleg over een onderdeel van Vincents schilderij dat hij in Nederwetten (bij Nuenen) maakte. Vervolgens sluit deel 3 van de serie “Onthulling van het grote perkament van Rennes-le-Château” naadloos aan op de laatste coderingen in het grote perkament.

Uitgebreide informatie over het schilderij waarvan ik nu een deel ga bespreken, vind je in dit artikel op deze website. Wat in de relatie met het grote perkament van belang is, is het land waar een en ander zich afspeelt. Voor Rennes-le-Château is dat uiteraard Frankrijk, terwijl Vincent de populierenlaan schilderde in Nederland. Vanaf begin 1886 zou Vincent aan het schilderen gaan in Frankrijk. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het land van handeling een rol speelt. Zoals ik ook elders op deze website aangeef, lijkt de uitspraak van Franse woord “pays” = (vertaald) land op de in het Nederlands uitgesproken letters “p-i” (pi = wiskundige constante).

Het symbool π

Vincent paste het wiskundige getal “pi” (3,14) toe op zijn schilderij door in de bomen driemaal een letter “N” te verbergen. Weergegeven als schuine takken tussen vier bomen:

NNN

afb. 1

Deze drie letters N suggereren de aanwezigheid van het wiskundige getal “Pi“, wat als Griekse letter voor de Latijnse letter “N” staat. Het rangnummer van de letter “N” in het alfabet is 14 en de combinatie 3,14 (3xN) staat gelijk aan Pi, dat wordt weergegeven met het symbool π. Voor exacte berekeningen wordt overigens meestal uitgegaan van vijf cijfers achter de komma: het getal 3,14159. De oplettende lezer zal het opvallen dat de cijfers achter de komma het getal 1415 bevatten, waarvan in anagram 1514 gemaakt kan worden. Dat getal 1514 is terug te vinden in het magisch vierkant van Dürer, zoals ik dat onder andere beschrijf in “De Aardappeleters – het magisch vierkant“.

Satan

Met Pi kunnen de omtrek en de oppervlakte van een cirkel worden berekend. Daar worden formules voor toegepast: de formule voor de berekening van de omtrek van een cirkel is “2Pi r” van de berekening van de oppervlakte is die “Pi r²” (waarbij “r” de straal (= halve diameter) van de cirkel is).

Op dit punt aangekomen begint zich een link te vormen met het grote perkament. In sommige Bijbelse teksten wordt Satan (de duivel) omschreven als “Heerser van de wereld”. Dat gegeven komt als “Rex Mundi” = “Koning van de Wereld” gecodeerd terug in het grote perkament. Hierover later meer.

Het getal van het Beest

De vorige paragraaf kan echter ook anders worden uitgelegd. Doe ik dat, dan wordt het getal van het Beest (666) verkregen. In plaats van 3x de Latijnse letter “N“, neem ik 3x de Griekse letter, ofwel het symbool π. Dan lees ik in de bomen eigenlijk het totaal van 3x 3,14 = 9,42.

Afgezet op het Eeuwig Edict: wet 9, woord 42 = partyen = (in anagram): typer an

Typer an“, vertaald uit het Frans, is “(het) jaar typeren“. Het jaar waarin Vincent “Populierenlaan in de herfst” schilderde, was 1884. Kennelijk is het de bedoeling om 1884 te gebruiken in combinatie met “pi”, dus 3,14. Ik besluit daarom beide getallen, in de lijn van het voorafgaande, driemaal op elkaar te delen:

1884 : 3,14 =  600. Met een kommaverschuiving naar rechts krijg ik 1884 : 31,4 = 60 en doe ik dat nog een keer, dan wordt het 1884 : 314 = 6. Bij elkaar opgeteld: 600 + 60 + 6 = 666, het getal van het Beest.

Openbaring 13:16-18 vermeldt dit getal. Er staat in dat Johannes in een visioen een beest uit de zee en een beest uit de aarde zag komen. In Openb. 13:18 wordt het getal 666 letterlijk genoemd:

Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig. (bron: Statenvertaling.net)

Evangelist/profeet

Uit eerdere artikelen in deze reeks onthullingen kwam naar voren dat het grote perkament een passage bevat uit Johannes 12:1-11. Vroeger werd deze evangelist Johannes als dezelfde persoon beschouwd als de Johannes die de Openbaring schreef. Tegenwoordig ziet men ze echter als twee verschillende personen: een anonieme schrijver van het Evangelie van Johannes en een andere, vroegchristelijke profeet, Johannes van Patmos, die de Openbaring schreef. Wat het Mysterie betreft lijkt de achtergrond minder uit te maken dan de overeenkomst van de namen, namelijk beide Johannes.

Vogel

Voor ik een verband beschrijf tussen Satan in Vincents werk en Satan in het grote perkament, wil ik nu eerst ingaan op het getal pi en een cirkel. Nu de aanwezigheid van het getal Pi is gevonden op Vincents schilderij, zal die cirkel ook ergens moeten bestaan om dat getal op toe te passen. Dat is niet de virtuele cirkel rond de non uit mijn reguliere artikel over de Populierenlaan in de herfst. Nee, de cirkel die Vincent hier bedoelt, dient rond de Schoteldonkse hoeve te worden getrokken. Dat is het gebouw aan het eind van de populierenlaan. Zoals hierna zal blijken kan dat het beste gebeuren van bovenaf, zoals een vogel het ziet.

Goniometrie

Het is nu tijd om een beroep te doen op Google Earth en de hoeve vanuit de lucht te bekijken, met het oog van een vogel. Ik doe dat vanuit de richting waarin Vincent de Schoteldonkse Hoeve op “Populierenlaan in de herfst” heeft geplaatst. Dat was vanuit het oosten gezien naar het westen toe. Het westen komt daarom bovenaan te staan:

Hoeve flat oostgevel

afb. 2

Op afb. 2 ligt de hoeve in het kwadrant rechtsboven. Teneinde naar de omtrek van een cirkel toe te kunnen werken (zonder dat hier overigens te doen), heb ik de hoeve in een goniometrische opstelling geplaatst. Goniometrie is een tak van de wiskunde die zich bezighoudt met driehoeken, rekening houdend met functies als sinus, cosinus en tangens.

Door de windstreken met letters weer te geven (samen met een O in het midden) ontstaan in het onderste halfrond van de cirkel letters die kunnen worden gelezen als het woord ZOON. Wat dat binnen deze context kan betekenen, blijkt aan het eind van dit artikel.

Afbeelding 3 (onder) toont een oranje lijn waarmee nu de omtrek van de hoeve is gemarkeerd. Het punt waar de buitenrand van de cirkel wordt geraakt, heb ik aangegeven met de letter P.

hoeve rechthoek

afb. 3

a-N

Op afbeelding 4 (onder) is een punt a toegevoegd. Het lijnstuk tussen het middelpunt van de cirkel en punt a heet de cosinus. Daarmee zal ik voor wat betreft dit specifieke artikel geen rekening houden. Het komt wel weer ter sprake in deel 3 van mijn onthulling van het grote perkament.

De volgende handeling in de reeks acties is het plaatsen van een schuine lijn in de rechthoek die de hoeve weergeeft. Deze lijn is de straal (radius) van de cirkel:

Straal door hoeve 300

afb. 4

Wat opvalt is dat ik met deze actie als het ware “a-N” heb getypeerd (= de uitkomst van “3x pi” via het Eeuwig Edict). Bovenaan afb. 4 zie je de aanduidingen W en P. Op dat punt van de cirkel grenst de Schoteldonkse Hoeve in Nederwetten aan een straat met de naam “Hoek“. Waarom dat van belang is, wordt duidelijk als ik bekijk welke graad wordt aangetikt door het punt P. Het nulpunt van de cirkel van 360° staat aan de rechterkant, in het noorden. Onderstaand de afbeelding met de oplossing:

Hoek 293

afb. 5

Rex Mundi

Het blijkt dat de letter P de 293° aanraakt. Ten opzichte van de cirkel wordt een hoek gevormd die de Reflexhoek wordt genoemd. Feitelijk geldt die naam voor elke hoek die groter is dan 180°, maar kleiner dan 360°. Dat betreft het grootste deel van de bovenkant van de cirkel. Dat klopt ook, omdat die aan de straatnaam Hoek grenst. Uit “Reflexhoek” blijft dan “Reflex” over en dat is een anagram van “Rex elf“.

Dit is een verwijzing naar Rex Mundi (Koning van de Wereld c.q. Satan) zoals dat is gecodeerd in het grote perkament. Uiteindelijk gaat het om een elfde koning, in dit geval koning Karel XI van Zweden (1655-1697). In een zeeslag werd hij verslagen, mede door toedoen van een voor ons bekende Nederlander, Cornelis Tromp (zijn initialen CT komen in het Mysterie van Rennes-le-Château voor). Op 1 juni 1676 werd in de Zeeslag bij Öland het Zweedse schip de “Kronan” (Zweeds voor “Kroon“) tot zinken gebracht. Tromp was toen opperbevelhebber van de Nederlandse en Deense vloot.

Drie generaties

Wat in het Mysterie in het algemeen een rol kan spelen is een (onbekende?) familierelatie. Dat geeft het schema op eenvoudige maar indrukwekkende wijze weer (de kleuren van de lijnen heb ik uiteraard zelf gekozen, maar het zijn wel bepaalde eenheden):

Hoek 293

afb. 6

als groen-oranje-gele driehoek: opa
als oranje lijn: pa
als gele lijn: zoon

Gezien de context ligt het voor de hand dat dit drie generaties van de familie Van Gogh betreft. Maar is dat wel zo? Dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen.

Lees hier mijn artikel met een uitleg over de laatste codes van het grote perkament, waarin de hierboven genoemde Rex Mundi een grote rol speelt.

 

.


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.