Bij mijn oplossing van codes in het grote perkament van Rennes-le-Château ga ik in eerste instantie uit van wat andere onderzoekers vóór mij al hebben ontdekt. Met dank aan deze speurders, die een helse klus hebben verricht met het uitpluizen van een en ander. Ik borduur in dit artikel voort op de eerder ontdekte codes, met een verbluffend resultaat…

Het zogeheten grote perkament werd in 1887 samen met andere documenten gevonden door de pastoor van de kerk van Rennes-le-Château, Bérenger Saunière. Twee jaar eerder, in 1885, schilderde Vincent van Gogh “De Aardappeleters” en ” Stilleven met bijbel”. Uit mijn onderzoek, dat ik hieronder publiceer, blijkt dat beide schilderijen in code kunnen worden teruggevonden in het grote perkament.

Het perkament

Dit is een afbeelding van het grote perkament, al dan niet gevonden of gemaakt door pastoor Saunière:

Het grote perkament

Net als het kleine perkament (zie o.a. dit artikel) bestaat ook het grote perkament uit een Latijnse bijbeltekst. Het gaat om Johannes 12:1-11. Doordat de inhoud van de Latijnse tekst bekend is, heeft men kunnen vaststellen dat er een hoeveelheid letters aan de tekst is toegevoegd. Het zijn deze extra letters die de gecodeerde boodschappen vormen. Na het uitvoeren van enkele complexe handelingen kan de volgende centrale boodschap worden gevonden:

BERGERE PAS DE TENTATION QUE POUSSIN TENIERS GARDENT LA CLEF PAX 681 PAR LA CROIX ET CE CHEVAL DE DIEU J’ACHEVE CE DAEMON DE GARDIEN A MIDI POMMES BLEUES.

Er circuleren meerdere vertalingen hiervan. Volgens mij komt de volgende vertaling het dichtst bij correct Frans:

HERDERIN GEEN VERLEIDING ALLEEN POUSSIN TENIERS BEWAREN DE SLEUTEL PAX 681 VIA HET KRUIS EN DIT PAARD VAN GOD VOLTOOI IK DEZE BESCHERMENDE DAEMON OP HET MIDDAGUUR (om 12 uur) BLAUWE APPELS.

Maar van exact dezelfde tekst (met het getal 681 als DCLXXXI) kan evengoed het volgende Franstalige anagram worden gemaakt:

LES MANGEURS DE POMMES DE TERRE DE VAN GOGH MDCCCLXXXV LE SECRET DE PP ET IIII AAAA, PAOT, DIABLE DURER A RECU CHEQUE A FL DXX DE SON ONCLE JEAN BIAISENT INEPTIE

Ik zal deze boodschap als volgt toelichten:

Les mangeurs de pommes de terre de Van Gogh MDCCCLXXXV
= (vertaald) De Aardappeleters van Van Gogh 1885

Le secret de PP ET IIII
= (vertaald) Het geheim van:
PP = 1616 (P is de 16e letter van het alfabet, verwijzing zuidgevel Kasteel Geldrop)

ET = (vertaald) en

IIII = 1111 (dezelfde verwijzing naar Kasteel Geldrop)
Samen vormt dit een verwijzing naar het Eeuwig Edict van 1611

AAAA
= verwijzing naar Sterkselsche AA en Grote AA, twee riviertjes die iets ten noorden van Kasteel Heeze samenvloeien tot de Rul of Kleine Dommel, waaraan ca. 5 kilometer stroomafwaarts (kasteel) Geldrop ligt

PAOT
= verwijzing naar pagina 53 van “La Joie de Vivre” van Emile Zola, zie mijn artikel over Vincents werk “Stilleven met bijbel

DIABLE
= verwijzing naar een beeld van Asmodeus (demon) in de kerk van Rennes-le-Château

DURER
= verwijzing naar het magisch vierkant op Dürers ets Melencolia I, door Van Gogh verwerkt in De Aardappeleters (zie mijn artikel hierover)

A RECU CHEQUE A FL DXX DE SON ONCLE JEAN
= (vertaald) heeft cheque van 520 gulden ontvangen van zijn oom Jan

BIAISENT INEPTIE
= (vertaald) (roddelen/vooroordelen hebben (over) onbekwaamheid)

Wat de laatste twee aanwijzingen betreft, kennelijk heeft Vincents oom Jan (vice-admiraal Johannes van Gogh, een broer van zijn vader) hem betaald voor de geheime compositie van “De Aardappeleters”. Dat gebeurde mogelijk om Vincent aan te moedigen nadat er ten nadele van zijn kwaliteiten over hem werd geroddeld.

Binnenkort publiceer ik vervolgartikelen, over nieuwe (andere) door mij opgeloste codes in hetzelfde grote perkament.

 

 

 


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.