In dit deel 3 beschrijf ik onder andere een aantal nauwelijks leesbare kleine letters die aan de tekst van het grote perkament zijn toegevoegd. Verrassend genoeg blijken die letters in code te verwijzen naar zowel Kasteel Geldrop als naar de 15e eeuwse Franse koning Karel VII, als naar Van Goghs schilderij “Populierenlaan in de herfst (1884). En ook naar Rex Mundi en een gemengd Kathaars/Katholiek echtpaar dat in 1322 onder voorwaarden de vrijheid hervond. 

In het grote perkament staan 8 piepkleine letters die niet makkelijk te lezen zijn. Zelfs met de nodige moeite is het lastig om de betreffende letters (vooral de eerste twee) te ontwaren. Kijk zelf maar eens:

Grandparchment rex mundi

afb. 1

Achter elkaar gelezen tonen de lettertjes de twee woorden REX en MUNDI. Samen is het Rex Mundi, Latijn voor Koning van de Wereld. Een verwijzing hiernaar vond ik in mijn artikel over Vincents schilderij “Populierenlaan in de herfst” uit 1884. Lees dat artikel hier. In dat artikel bespreek ik het Getal van het Beest (de Duivel), 666. De genoemde Rex Mundi is een kwade Kathaarse god, die ook met de Duivel kan worden vereenzelvigd. Feitelijk kwam de aanwijzing “rex” in het genoemde artikel voort uit het woord “reflex“, (in anagram) rex elf. Daarbij verbond ik de “elf” aan een koning met “elf” (= XI) in zijn naam. Maar zoals vaker in het Mysterie bestaan er voor elk antwoord meerdere mogelijkheden.

1616 leidt tot 1322 (en 1321)

Op de afbeelding van het grote perkament is te zien dat alle letters op een aparte regel staan, behalve de “m” en de “v” (v leest hier als u), die beide op regel 16 staan. Onder elkaar gezet is beter te volgen dat het een verwijzing naar Kasteel Geldrop betreft. Dat is te zien aan 1616, de jaartalankers op de zuidgevel van dat kasteel.

regel 16: M (= 13e letter van het alfabet)
regel 16: V (= 22e letter van het alfabet, moet echter worden gelezen als een letter “U”)

Het lijkt erop dat Kasteel Geldrop hier als een soort katalysator werkt: het jaartal 1616 genereert immers een nieuw jaartal 13 (M) en 22 (V), via de recreatieve wiskunde samengevoegd tot 1322. Zou je de letter als een “U” (= 21e letter in het alfabet) lezen en meenemen in de puzzel, dan volgt daar het jaartal 1321 uit.

Beide jaartallen kunnen in verband worden gebracht met de Katharen. Hun majestueuze burchten waren in het zuiden van Frankrijk (de Languedoc) te vinden, zoals op de foto hieronder (en bovenaan dit artikel) is afgebeeld:

Katharen kasteel

afb. 2 – Château de Termes (Wikimedia Commons)

Demiurg (Schepper)

De hiervoor genoemde Rex Mundi is een begrip dat voortkomt uit het geloof van de katharen. Dat was een middeleeuwse, religieuze groepering, die in de 12e, 13e en begin 14e eeuw in voornamelijk Zuid-Frankrijk actief was. Hun leer was gericht op de zuiverheid van de ziel. Volgens hun dualistische denkwijze bestond er een goede god, die de schepper was van het spirituele rijk zoals beschreven is in het Nieuwe Testament.

Daarnaast zagen de katharen tevens een kwade god. Dat was de demiurg die het Oude Testament beschrijft als de schepper van het fysieke universum. Alle zichtbare materie, inclusief het menselijk lichaam, werd geschapen of vervaardigd door deze demiurg, die Rex Mundi (Koning van de Wereld) werd genoemd. Door deze eigenschappen werd hij ook wel als de Duivel beschouwd.

Geel kruis

Terug nu naar degevonden jaartallen 1322 en 1321. De leer van de katharen stond de traditionele structuur van de katholieke kerk in de weg. Daarom werden zij door de Kerk en de Franse koning als ketters beschouwd en met veel geweld vervolgd. Er waren echter ook gevallen waar Kathaar en Katholiek (K-K, 11e letter van het alfabet, vergelijk 11-11 van Kasteel Geldrop) samen gingen met elkaar.

Dat gold in het bijzonder voor Béatrice de Planissoles en Barthélemy Amilhac. Béatrice was een kathaarse edelvrouw, die verliefd werd op de katholieke priester Barthélemy. Vanwege deze gevaarlijke combinatie leefden zij gehuwd in een soort LAT-relatie. Toch konden zij dat niet geheim houden. Het koppel werd verraden, gearresteerd en veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Op 4 juli 1322 werden zij vrijgelaten. Vanaf dat moment was de priester ontheven van alle beperkingen die hem waren opgelegd. Dat gold echter niet voor Béatrice. Zij werd door de Kerk veroordeeld tot het levenslang dragen van het Gele Kruis, als teken van berouw.

Catharcross

afb. 3 (Wikimedia Commons)

Rest nog het jaartal 1321. In dat jaar kwam in het Zuid-Franse dorp Villerouge-Termenès (Aude) Guillaume Bélibaste op de brandstapel terecht. Bélibaste was de laatste kathaarse geestelijke (parfait) die door de autoriteiten werd terechtgesteld.

Belibaste

afb. 4 (Wikimedia Commons)

De jaartal-symboliek van de nadagen van de vervolging van de katharen heb ik nu weergegeven met de informatie over Béatrice, Barthélemy en Guillaume. Mede aan de hand van het schilderij “Populierenlaan in de herfst” (1884) van Vincent van Gogh ga ik verder in op de betrokken jaartallen.

293, 294 en 295

In het artikel over Vincents schilderij toonde ik de volgende goniometrische afbeelding, waarop vanuit de lucht de Schoteldonkse Hoeve in Nederwetten (bij Nuenen) te zien is, aan het eind van de vroegere (hier denkbeeldige) populierenlaan:

Hoek 293

afb. 5

Op afb. 5 staat het westen bovenaan. De groene lijn op de afbeelding raakt op de schaalverdeling bij punt P de 293° aan. Als ik echter de hiervoor gevonden jaartallen 1322 en 1321 in mindering breng op het jaartal 1616 van Kasteel Geldrop, ontstaan er de volgende uitkomsten: 294 en 295. Want:

1616 – 1322 = 294
1616 – 1321 = 295

De gevonden getallen zijn als graden (294° en 295°) net als 293° alledrie reflexhoeken, waardoor het verband met Rex (Mundi) wordt bestendigt.

Gezien de relatie met 1616 en ook de eerder genoemde 1111 (beide hebben betrekking op Kasteel Geldrop) valt ook een verband met het Eeuwig Edict van 1611 niet uit te sluiten.

Ik neem de proef op de som:

wet 29, woord 3 = rescissiën
wet 29, woord 4 = ende
wet 29, woord 5 = annullatiën

Deze drie woorden “rescissiën ende annullatiën” willen zoveel zeggen als “afschaffingen en annuleringen”, wat helemaal van toepassing is op het einde van de vervolging van de katharen.

Karel VII

Terug naar de code in het grote perkament die leidt tot REX MUNDI. Tot nu heb ik alleen de vermelding van de letters “M” en “V” (= “U“) op regel 16 besproken. Het geheel ziet er zonder die twee c.q. 3 letters zo uit:

regel 2: R
regel 3: E
regel 4: X
regel 16: M
regel 16: V (= U)
regel 17: N
regel 19: D
regel 20: I

Door de letters “M” en “V” (= “U”) door te strepen, ontstaat een nieuwe code: REX NDI, waarbij de letters N, D en I gelezen moeten worden naar hun rangschikking in het alfabet: 14, 4 en 9. Dit resulteert, via de recreatieve wiskunde, in het jaartal 1449. Het gaat dus om een Rex (= Koning) met “duivelse” invloeden in dat betreffende jaar.

Het frappante is dat er inderdaad een koning heeft bestaan waarop dat betrekking kan hebben. Dat is koning Karel VII  van Frankrijk. Deze koning (1403-1461) kreeg binnen zijn regeerperiode te maken met Jeanne d’Arc. Via stemmen van kennelijke heiligen kreeg zij opdracht om tegen de Engelse bezetter te strijden en om kroonprins Karel VII op de troon te krijgen. Mede door toedoen van Jeanne werd Karel inderdaad tot koning gekroond, in het jaar 1429. Maar toen zij door de Engelsen werd gevangen genomen, toonde Karel geen enkele dankbaarheid of mededogen en liet hij haar links liggen. Door geen enkele poging te doen om haar vrij te krijgen, belandde Jeanne in 1431 op de brandstapel.

Een bevestiging dat het jaartal 1449 de regeerperiode van Karel VII betreft, lijkt te komen uit een laatste code in het grote perkament. Daarin is een aantal letters hoger geplaatst dan de andere:

regel 9: ADG
regel 10: ENESARE
regel 11: TH

Achter elkaar gelezen volgt daaruit AD GENESARETH, wat betekent: naar Genesareth. Dit was een plaatsnaam in Israël, die in de Statenvertaling één keer wordt genoemd en wel in Mattheus 14:34. Maak ik daar via de recreatieve wiskunde het jaar 1434 van, dan bevindt zich ook dat jaar binnen de regeerperiode van koning Karel VII… Zo redenerend kan het zomaar zijn dat het grote perkament verwijst naar iets dat valt in de periode 1434 tot 1449

 

 


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.