© Copyright 2011-2024 Jan Bakker
In mijn artikel over de westgevel van Kasteel Geldrop (gedenksteen Adriaan van Sprangh) lees je hoe de onderzoeker via een onvolledige Stelling van Pythagoras als het ware wordt aangezet tot het “raadplegen” van de zuidgevel van het kasteel. Dat wil zeggen, 4² leidde tot het getal 16. Het oudste middendeel van het kasteel toont de jaartalankers 1 6 1 6. De aanwijzing “16” impliceert dat het jaartal 1616 als 16-16 moet worden gezien: 2x het getal 16.
Eeuwig Edict
Op de afbeelding hieronder is alleen het oude middendeel zichtbaar, aan de zuidelijke kant van Kasteel Geldrop. De nieuwere aanbouwen aan de linker- en aan de rechterkant laat ik even buiten beschouwing. Waar het nu om gaat, zijn alle muur- en jaartalankers. Vier verticale muurankers (ook wel “schoten” genoemd) zijn aan de bovenkant te vinden. Daaronder vormen de ankers het jaartal 1616.
De verticale muurankers tellen als cijfers: 4x een cijfer 1. Net als ik deed bij 16-16, verdeel ik nu ook 1-1-1-1 in twee paren: 11-11.
Hieruit volgt (met denkbeeldige verbindingsstreepjes):
11-11
16-16
Een nieuw jaartal verschijnt bij het lezen van onder naar boven:
1611
In dat jaar 1611 is een Eeuwig Edict afgekondigd. De beginletters hiervan vormen E en E. Deze letters staan in het alfabet op de 5de plaats, dus E en E staan binnen het raadsel gelijk aan 5 en 5.
Aardappeleters
Het meestergetal 55, zoals gevonden op de westgevel, wordt hierdoor een aanwijzing. Bovendien ontbreekt ook hier iets, net als op de westgevel bij het wapen van Van Sprang. Daar was het de Stelling van Pythagoras waaraan kennelijk het cijfer 4 ontbrak. En hier is dat het cijfer 5, dat wil zeggen als men een eenvoudig sommetje zou maken met daarin de getallen 11 en 16.
Met andere woorden: hier is sprake van twee verborgen cijfers: het cijfer 4 (westgevel) en het cijfer 5 (zuidgevel). Beide cijfers komen als de combinatie 4-5 terug in De Aardappeleters van Vincent van Gogh.
De betreffende som kan van boven naar beneden worden gemaakt: 11 (+ 5 =) 16. Dat lees je aldus als denkbeeldige getallen:
Samengevat: 5 5 = E E (naar het rangnummer in het alfabet), de geheime verwijzing naar de beginletters van Eeuwig Edict (uitgaande link naar Wikipedia).
Raampartijen
Bij het beschouwen van de bovenverdieping op de foto, bij het raam aan de rechterkant, valt op dat de luiken gesloten zijn. Deze luiken zullen echter nooit open te zien zijn, om de eenvoudige reden dat er geen raam achter zit, maar een muur. Het raam er vlak naast is het enige raam in de kamer aan die kant. In de kamer met de valse luiken is tegen de betreffende buitenmuur een kast geplaatst.
Naast dat dit een praktische reden was om meer bergruimte in de betreffende kamer te creëren, heeft het ook te maken met het raadsel. Door de permanent gesloten luiken is er op de bovenverdieping namelijk sprake van maar drie echte raampartijen.
De benedenverdieping heeft wel vier echte raampartijen. Uit de zuidgevel van Kasteel Geldrop volgt derhalve, vertaald naar cijfers:
boven 3 en onder 4.
Vervolgens kan in het Eeuwig Edict worden gevonden hoe je dat moet vertalen:
wet 3, het 4de woord = aen
Albrecht Dürer
Binnen het raadsel vormt het woordje aen de code voor een jaartal dat Vincent van Gogh via het roedenraam zou benadrukken in zijn meesterwerk “De Aardappeleters“. De code is eenvoudig: de letters volgen hun rangnummer in het alfabet: a = 1, e = 5, n =14. Dus aaneen: 1514, het jaar van de beroemde droevige ets Melencolia I van de Duitse kunstenaar Albrecht Dürer (1471-1528).
Op deze ets bevindt zich een magisch vierkant met daarin 16 (4²) cijfers en getallen. Het heet magisch te zijn, omdat hoe je alles ook bij elkaar optelt in het vierkant, de uitkomst altijd 34 is. In wiskundige termen: 34 is de constante factor.
Vrijmetselaars
Met andere woorden, de 3 respectievelijk 4 raampartijen van Kasteel Geldrop kunnen naar het genoemde magische vierkant verwijzen. Het getal 34 is echter ook de uitkomst van de som 17 + 17, de getallen die in het midden van het vierkant diagonaal zijn terug te zien als 10+7 en 6+11. In het jaar 1717 verenigden zich in Londen vier vrijmetselaarsloges, waarmee de eerste internationale grootloge werd opgericht. Het moge duidelijk zijn dat de Engelse oprichters bij het vaststellen van hun “beginjaar 1717” zich door dit vierkant uit 1514 hebben laten leiden.
Hooidonk
Enkele dorpen in de omgeving van Nuenen verwijzen vanwege hun naam naar het Eeuwig Edict op de zuidgevel van Kasteel Geldrop. Deze dorpen zijn Opwetten en Nederwetten, twee plaatsen in de buurt van Nuenen, waar Vincent van Gogh veel heeft geschilderd. De heersende opinie is dat het woord “Wetten” iets met vocht te maken heeft (“wet” in het Engels betekent in het Nederlands “nat”). Het gaat dan om moerassige gronden in het beekdal van de rivier de Dommel.
Bij het volgen van de rivier de (Kleine) Dommel vanuit Geldrop via Nuenen en Nederwetten, in de richting van Son, komt men bij een eilandje met een watermolen en restanten van de priorij Hooidonk. Dit klooster voor adellijke dames bestond van 1146 tot 1648. Er woonden reguliere kanunnikessen van Augustinus. Men spelde de naam Hooidonk in de loop der tijd op allerlei verschillende manieren, zoals Hooijdonk, Hooydonck, Hoydonc, Hoijdonck, enzovoort).
Heilig kruis
De zusters van het klooster in Hooidonk vereerden een bijzondere relikwie. Dat was een splinter van het Heilige Kruis, het kruis waaraan Christus is gestorven. In codeverband is het opmerkelijk dat de splinter (een partikel genoemd) in tweeën is gesplitst (net als ik deed met 11-11 en 16-16). De twee hout-delen zijn in de vorm van een Latijns kruis in een monstrans geplaatst. Deze monstrans bevindt zich tegenwoordig in de Sint-Lambertuskerk in Nederwetten. Lees hierover ook mijn artikel over “Populierenlaan vol geheimen”.
De heilige zwarte houtsplinter was aanvankelijk ongeveer 8 centimeter lang. Het stukje hout zou in 1220 bij de adellijke nonnen van het Klooster Hooidonk zijn terechtgekomen door een gift van een edele ridder, die het na deelname aan de vijfde kruistocht als souvenir had meegenomen uit het Midden-Oosten.
Tot slot een opmerking over het plus-teken. Dit vond ik eerder in het artikel over de westgevel van Kasteel Geldrop (zie aldaar). Daar paste ik het toe om het getal 18 op te tellen bij 35, met als uitkomst (18)53, het geboortejaar van Vincent van Gogh. Het plus-teken op het wapen van Van Sprangh en (verborgen) op de zuidgevel van Kasteel Geldrop, kan aldus tevens worden gezien als een aanwijzing naar de relikwie: het “plus-teken” in de monstrans in de kerk van Nederwetten.
Ghelijcke conditiën
Opmerkelijk is dat de muur- en jaartalankers op de zuidgevel van Kasteel Geldrop hier iets mee te maken lijken te hebben. Het gaat daarbij om 11-11, 16-16 en 16-11, afgezet op het Eeuwig Edict:
wet 11, woord 11 = WORDEN
van wet 16, woord 16 = GHELIJCKE
uit wet 16, woord 11 = CONDITIEN
De uitkomst “worden ghelijcke conditiën” suggereert dat er iets gelijk moet worden getrokken, of dat condities (voorwaarden) gelijk moeten worden gemaakt. Wat daar achter zit, vind je terug in de genoemde muur- en jaartalankers. Hierboven splitste ik die in 11-11 en 16-16, met als resultaat 16-11.
Christendom
Vervolgens ga ik na welke letters bij deze getallen horen naar de rangschikking in het alfabet. Het getal 11 staat daarbij voor de letter K en het getal 16 voor de letter P.
11-11 = K – K = Katholieke Kerk
16-11 = P – K = Protestante Kerk
Deze uitkomst verklaart dat alles draait om iets dat betrekking heeft op de gezamenlijke oorsprong van beide richtingen: het Christendom in het algemeen.
Relicten
De gevonden codewoorden geven daarnaast het geheim weer. Van “WORDEN GHELIJCKE CONDITIEN” kan namelijk een anagram worden gemaakt:
EIND WEG RELICTEN HOIJDONCK
Dit is een opmerkelijke uitkomst. Een “relict” is een overblijfsel, een restant. Het klooster in Hooidonk raakte vanaf 1648 verlaten. Enkele jaren later, nadat het was verworden tot een bordeel, zijn de gebouwen gesloopt. De relicten van het klooster kunnen daarom alleen maar over de inventaris gaan. Van deze inventaris, inclusief destijds de heilige houtsplinter, is bekend dat die een weg heeft gevonden naar abdij Rolduc in Limburg. Later is de houtsplinter weer teruggekomen in Nederwetten.
Op deze website staat binnenkort een artikel over Vincents schilderij “Populierenlaan in de herfst” uit 1884. De bovengenoemde oplossing EIND WEG RELICTEN HOIJDONCK is daar zeker op van toepassing. Alleen moet als “weg” een waterweg (Hooidonkse Beek) worden gelezen…
Met “EIND (water)WEG” wordt de monding van de Hooidonkse Beek bedoeld. Die stroomt immers ter hoogte van het voormalige klooster in de rivier de Dommel.
De muurankers op de zuidpui van Kasteel Geldrop verzijzen aldus niet alleen naar het Eeuwig Edict, maar ook naar Hooidonk c.q. Nederwetten bij Nuenen!
Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar mij (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.
Licentie
Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.