image_pdfOpen in PDFimage_printPrint dit blog

Stel u heeft een nieuw bedrijf en u wilt uw producten zo snel en uitgebreid mogelijk promoten. Veel bedrijven kiezen uit de diverse beschikbare media dan vaak meteen voor een marketingcampagne via Facebook. Dat kan natuurlijk, zeker als u al over een groot aantal connecties beschikt. Bovendien is het gemakkelijk om op dat medium een zakenpagina in te richten. Toch is het absoluut af te raden om te starten met zakelijke activiteiten op Facebook. In dit blog zal ik beschrijven waarom het beter is om u meteen te richten op een adequate zoekmachinestrategie. Dit wordt SEO genoemd, Search Engine Optimalization. Wilt u uw bedrijf toch liever via Facebook profileren? Lees verder en huiver…

Commercieel

Terwijl het gewone leven desocialiseert, zoeken steeds meer mensen contacten via internet. Facebook, Twitter en Instagram zijn zomaar wat media waarop mensen hun wel en wee met elkaar delen. Hoewel dat op het eerste gezicht “vriendelijke” podia zijn om mensen bij elkaar te brengen, steekt daar veel meer achter.

Het is geen toeval dat een van de oprichters van Facebook, Mark Zuckerberg, een aantal jaren psychologie heeft gestudeerd. Hij en zijn kompanen hebben eerst ongeveer tien jaar lang geijverd om miljoenen particuliere gebruikers aan te trekken. Zodra Facebook wereldwijd voor velen niet meer was weg te denken uit het dagelijkse leven, werd de focus verlegd naar bedrijven en advertentie-inkomsten. De commerciële waarheid is hard: uw dierbare vrienden zijn een doelgroep (lees: prooi) voor reclame geworden.

Losgeld

Dat het beleid van Facebook is gericht op reclame maken, merken vooral de gebruikers die een klein bedrijf hebben, zoals ZZP’ers en MKB’ers. Stel u bent kunstenaar en u heeft naast uw persoonlijke pagina ook nog een zakelijke pagina aangemaakt. Daarmee kunt u prima uw kunstzinnige activiteiten onder de aandacht van uw contacten brengen. Uw vrienden geven indirect aan in schilderijen geïnteresseerd te zijn. Dus stuurt Facebook advertenties van andere kunstenaars, concurrenten dus, op uw vrienden af. Ok, dat neemt u dan maar op de koop toe.

Facebook media voorwaarden

Op een zeker moment wilt u zelf een nieuw schilderij promoten. Dan merkt u ineens dat u met uw verkooppromotie maar 20% van uw vriendenkring bereikt. U klimt direct in de pen en klaagt erover bij Facebook. Daar schiet men meteen in de verdediging. U wordt erop gewezen dat u die andere 80% wel degelijk kunt bereiken, zij het tegen betaling. “Dat kunt u toch in de kleine lettertjes lezen?” Op die manier legt Facebook via uw advertentie dus een soort beslag van 80% op uw zakelijke pagina, waar u alleen onderuit komt door een x-bedrag aan advertentiegeld aan ze over te maken. Met andere woorden, u wordt opgezadeld met een soort “losgeld” om uw doelgroep te kunnen aanspreken.

Vind-ik-leuks kopen

Er zijn bedrijven die een account aanmaken op Facebook en als beginner jaloers kijken naar concurrenten die al vele honderden vind-ik-leuks hebben. Op Google kunt u bedrijfjes vinden die u graag tegen betaling helpen om te werken aan uw populariteit. Daartoe exploiteren zij een heel netwerk van mensen, die een paar centen verdienen door een bepaalde pagina leuk te vinden of om vriend van iemand te worden. Het is een slimme toepassing: vrienden kunnen stilletjes worden toegevoegd, verspreid over enkele weken. Dan valt het niet op dat het om gekochte vrienden gaat.

Facebook verleent soortgelijke diensten. U kunt voor uw zakelijke pagina een bepaald bedrag besteden, waar Facebook een gegarandeerd aantal vrienden, kliks of “vind-ik-leuks” tegenover stelt. U stelt een advertentie op en betaalt een bedrag voor 30 vind-ik-leuks per dag. Aanvankelijk zullen er bijvoorbeeld 25 vind-ik-leuks uit Nederland bijkomen. Als dat er niet meer zijn, heeft Facebook een probleem, want u betaalt immers voor 30. Wat doet Facebook dus? Zij stellen uw advertentiebereik open aan wereldwijde gebruikers die de hele dag niets anders doen dan klakkeloos klikken op zakenpagina’s en advertenties. Zodra het gekochte aantal is gehaald, wordt het bereik teruggebracht naar 0. Een doelbewuste strategie, want er moet aan de belofte van 30 vind-ik-leuks worden voldaan. Niet minder, maar ook niet meer.

Mocht u op deze manier een groot aantal vind-ik-leuks willen verzamelen, dan is dit alleen interessant voor het aantal reacties. Qua zakelijke status is het mooi als u duizenden vind-ik-leuks heeft. Het lijkt alsof uw product mateloos populair is. Maar niet één van die gekochte klikkers zal uw klant worden. Daarom levert deze werkwijze u niet meer op dan een vertekend beeld van de interesse voor uw producten.

Kies voor media als Google

Zelf heb ik trouwens ook meegemaakt dat ze het daar wel geloven en het aantal vind-ik-leuks eenvoudigweg op (zoals in bovenstaand voorbeeld) 25 laten. Als je bij Facebook niet de duizenden euro’s per maand aan promotie besteedt, word je al snel aan je lot overgelaten. In kleine accounts is Facebook nu eenmaal niet geïnteresseerd. En dat is nu precies de reden waarom ik met Jan Bakker WebTeksten geen zakelijke Facebookpagina heb. Ik heb immers geleerd op welke kwalijke wijze Facebook mijn advertentiebudget verspilt.

Bovendien vind ik dit soort media, en dan met name Facebook, langzaamaan asociaal worden. Schelden, valse accounts, nepnieuws, commercie, negatieve publiciteit, noem maar op. Het is allemaal geen reclame voor uw bedrijf. Bovendien, mensen die op Facebook actief zijn, zijn meestal niet op zoek naar mijn of uw product. Potentiële klanten die daar wel naar zoeken, doen dat met Google. Daarom is Google dé organisatie om te gebruiken bij uw promoties. Dit bedrijf kent een enorme hoeveelheid gratis dienstverlening om u te helpen uw website hoog in de rangorde te krijgen. Voor beginners is Google Search Console een doolhof, dat geef ik toe. Maar als u, net zoals ik, de route kent die Google gratis voor u uitstippelt, levert dat commercieel veel meer op dat een campagne via de sociale media.

Google

Conclusie

Voor een goede vindbaarheid op internet is het verstandiger om gebruik te maken van zoekmachines dan van andere media. Mijn persoonlijke ervaring is dat een goede zoekmachine-optimalisatie beter werkt om klanten te genereren, dan het opzetten van een Facebookcampagne. Maar let op: optimalisatie van zoekmachines is een vak apart. Met Jan Bakker WebTeksten kan ik u aan een goede strategie helpen.

Update:
Sinds 1-1-2018 is het niet meer mogelijk om als nieuwe klant een SEO-abonnement bij JBWT af te sluiten!


Copyright: U mag dit blog geheel of gedeeltelijk overnemen voor eigen gebruik. Wilt u (de strekking van) de tekst publiceren in een blog, artikel, boek of een ander medium? Ook dat mag, onder de voorwaarde dat u als bron “janbakkerwebteksten.nl” vermeldt.

image_pdfOpen in PDFimage_printPrint dit blog