© Copyright 2011-2024 Jan Bakker
Op de ochtend van de dag dat Vincent van Gogh zelfmoord pleegde, 27 juli 1890, werkte hij in Auvers-sur-Oise aan zijn laatste werk “Boomwortels”. Hij maakte het schilderij niet helemaal af. Wel liet hij er in code een afscheidsboodschap in achter. Die code leidde via het Eeuwig Edict o.a. naar het geboortekasteel van Joos Vijd. Deze Vlaamse notabele gaf in 1422 aan Hubert van Eyck opdracht tot het schilderen van het altaarstuk “de Aanbidding van het Lam Gods”. Met als centraal thema het Einde der Tijden.
Voordat Hubert van Eyck zijn opdracht kon voltooien, kwam hij in 1426 te overlijden. Zijn jongere broer Jan van Eyck voltooide het altaarstuk in 1432. Het werk bestond uit twaalf eikenhouten panelen. Daarvan konden er acht met scharnieren worden gesloten. Wil je meer weten over dit fraaie altaarstuk, lees dan dit artikel daarover op Wikipedia.
Boomwortels
Terug nu naar het onvoltooide schilderij “Boomwortels” van Vincent van Gogh. In 2020 werd een ansichtkaart ontdekt met daarop een helling en soortgelijke boomwortels als die op Vincents werk. Ik schreef hier al eerder over in dit artikel. Dat was een mooie vondst, omdat we nu vermoedelijk weten waar de locatie was waar Vincent kort voor zijn zelfmoord aan het schilderen was.
Spiegelbeeld
Toch durf ik in dit artikel over Vincent en het Lam Gods een nog grotere vondst weer te geven. En dat is de code in “Boomwortels”. Hieronder zie je een afbeelding van dit schilderij. Herken je, net als ik, in spiegelbeeld het Romeinse cijfer V (5) en de cijfers 1, 1 en 4?
De betreffende cijfers bevinden zich linksboven op het schilderij (olieverf op doek), dat een afmeting heeft van 50,3 cm x 100,1 cm. Ik denk dat wel meer mensen deze cijfers hebben opgemerkt. Maar zonder kennis van de codes die Vincent toepaste, kom je er niet ver mee en ontgaat de betekenis je volledig.
Voor de duidelijkheid spiegel ik het schilderij nu eerst horizontaal. Daardoor wordt het cijfer “4” een normale “4”. De overige drie (Romeinse) cijfers blijven bij spiegeling gelijk. De gespiegelde “4” normaal maken leidt tot het getal dat Vincent ons wil mededelen, V I I 4 (= 5 1 1 4):
VIN(cent)
De boodschap van Vincent is tweeledig. In een eerste versie lees ik de hoofdletters VI (zoals op de klok van de Aardappeleters) en het getal “14”, dat in het alfabet staat voor de letter “N“. Met als resultaat: VIN (zonder CENT). Dat slaat dan op het feit dat zijn geldschieter en broer Theo ziek was en bovendien dreigde te worden ontslagen. Vincent zag aankomen dat hij op korte termijn zonder geld c.q. centen zou komen te zitten, wat een reden kon zijn voor zijn zelfmoord.
Bredene
De tweede versie van Vincents boodschap die ik heb ontdekt is heel wat sensationeler. Het getal 5114 kan ik namelijk ook lezen als een geografische graad. Dat wordt dan de breedtegraad 51° 14′. Op die graad ligt aan de westkust van België het plaatsje BREDENE. In anagram: REDEN BE. Het “BE” is dan misschien het geluid van een lam of schaap: bè. Je zou hier al kunnen denken aan het Lam Gods, in de zin van het Einde der Tijden. Dat zou het immers voor Vincent gaan betekenen op het moment dat hij zich van het leven beroofde.
Exacte locatie
Net als de lezer(es) waarschijnlijk, vind ik dit niet echt overtuigend. Als je vlak voor je zelfmoord staat en iets aan het nageslacht wilt doorgeven, moet dat wel meer zijn dan een dierengeluid als reden daarvoor. Het is dan ook meer. In de betreffende breedtegraad 51° 14′ zit namelijk tevens een lengtegraad verborgen. Daarmee verkrijg ik zowel een breedte- als lengtegraad, een exacte locatie c.q. coördinaat!
Ende
Om de lengtegraad te vinden dien ik gebruik te maken van het Eeuwig Edict. Zoals uit andere artikelen op deze website blijkt, heeft Vincent regelmatig op dit Edict gebaseerde codes toegepast in zijn werken. Het Eeuwig Edict bestond uit 47 wetten. Wil ik uitzoeken wat de betekenis is van wet 51, woord 14, dan loop ik tegen dit feit aan. De oplossing is om vanaf het begin weer door te tellen. In dat geval verminder ik “51” met “47”. Wat overblijft is “4”. Het gaat dus om wet 4, woord 14 en dat is: ENDE. Dat lees ik als “EIND“. Dat is vanuit Vincent een voorspellende conclusie.
Singelberg
Maar de uitkomst 4-14 is niet alleen van toepassing op de wetten van het Eeuwig Edict. Het kan daarnaast worden gelezen als de lengtegraad 4° 14′.
Hiermee ontstaat de coördinaat 51° 14′ NB | 4° 14′ OL
Dat is de plaats van de Singelberg, nabij het Belgische Beveren, in de buurt van de Katoen Natie van de Haven van Antwerpen. Beveren is de tweede plaats die betrekking heeft op de bovenstaande coördinaat. Kwam ik bij “BREDENE” tot (in anagram) ‘REDEN BE“, van “BEVEREN” maak ik (in anagram) “ERVEN BE“. Samengevoegd krijg ik dan “REDEN ERVEN BEBE“. Met andere woorden, de reden van Vincents heengaan zou liggen in het feit dat de “BEBE” (= “baby” in het Frans) zijn werken zou erven. En die op 31 januari 1890 geboren baby, het kind van zijn broer Theo en zijn vrouw Jo Bonger, heette net als Vincent, voluit Vincent Willem van Gogh. In die naam zou Vincent zijn eigen erfgenaam worden…
Lam Gods
Op de Singelberg lag in de 14de eeuw een waterburcht. Rond 1360 werd in dit kasteel Joos Vijd geboren, een latere notabele Gentse poorter. Zoals ik in de inleiding van dit artikel al schreef, was hij de opdrachtgever van het beroemde altaarstuk het Lam Gods. Dat werk was bestemd was voor de familiekapel in de huidige Sint-Baafskathedraal (de vroegere de Sint-Janskerk) in Gent.
Johannes de Doper
De verwijzing naar het Lam Gods via het Eeuwig Edict ligt min of meer voor de hand. De beginletters van Lam Gods zijn immers “L” en “G“, die in het alfabet op respectievelijk de 12e en de 7e plaats staan. Maak ik van 12-7 een datum, dan verkrijg ik 12 juli, de afkondigingsdatum van het Eeuwig Edict in het jaar 1611. Dit jaartal staat in code op de zuidgevel van Kasteel Geldrop. Filter ik nu de “L” en de “G” uit GELDROP, dan blijft over “EDROP”, wat een anagram is van “DOPER“. Vincent verwijst hier dus mogelijk naar Johannes de Doper.
Johannes de Doper staat afgebeeld op het altaarstuk, en wel als dat helemaal gesloten is. Op de afbeelding hieronder zie je dat, waarbij ik Johannes de Doper er wat groter uitgelicht heb. Links van Johannes, in het rood, zien we Joos Vijd, de opdrachtgever voor dit altaarstuk.
Johannes wijst met zijn vinger naar het Lam Gods, dat hij in zijn armen draagt. Maar hij wijst ook naar iets aan de andere kant van het paneel. Dat is een afbeelding van de Rechtvaardige Rechters, het paneel dat in 1934 is gestolen en dat nog altijd zoek is.
Ander werk?
Wat is hier de precieze boodschap van Vincent? Verwijst hij via Johannes naar de Amsterdamse Jordaan? In de rivier met die naam doopte Johannes immers? Wijst hij de toeschouwer op een geheim met betrekking tot het altaarstuk in het algemeen en het paneel van Johannes de Doper en de Rechtvaardige Rechters in het bijzonder? Zoals het er nu voor staat, zullen we dat waarschijnlijk nooit weten. Tenzij Vincent via het Eeuwig Edict nadere boodschappen in andere werken heeft gecodeerd. Wat dat betreft zet ik mijn onderzoek voort!
Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.
Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.