Vincent van Gogh en zonnebloemen vormen feitelijk één begrip. Internationaal gezien wordt onze beroemde kunstschilder vaak alleen geassocieerd met zonnebloemen. Gelukkig weten wij Nederlanders wel beter. Wat de meeste mensen echter niet weten, ook Nederlanders niet, is dat Vincent zijn zonnebloem-schilderijen heeft gebruikt om er zijn intieme relatie met Kee Vos mee te “verbloemen”.
Dat Vincent die relatie in het geheim had met Kee staat voor mij als een paal boven water. Ik schreef daar al over in dit artikel. Maar Vincent besteedde er nog meer aandacht aan dan ik in dat artikel al aangaf. Hij heeft zijn totale oeuvre aan schilderijen met zonnebloemen namelijk afgestemd op de wetten van het Eeuwig Edict. Een en ander had kennelijk een grote emotionele waarde voor hem.
47 wetten
In Parijs schilderde hij in de periode augustus-september 1887 het aantal van vier stillevens met (uitgebloeide) zonnebloemen. Ruim een jaar later woonde Vincent in de Zuid-Franse stad Arles, waar hij in totaal zeven keer een vaas met zonnebloemen produceerde. Aaneengeplakt vormen de vier (4) en de zeven (7) werken het aantal wetten (47) van het Eeuwig Edict.
Op het moment dat ik deze constatering deed, besefte ik dat wellicht ook de aantallen zonnebloemen een rol speelden in de codering. Daarom zette ik alle bloemen qua aantal op een rijtje:
- Parijs: 4 schilderijen met resp. 2, 2, 4 en 2 zonnebloemen;
- Arles: 7 schilderijen met resp. 3, 12, 12, 15, 15, 15 en 5 zonnebloemen.
De vraag die hierna ontstond was hoe Vincent dit op de wetten van het Eeuwig Edict toepaste.
Na wat experimenteren kwam ik tot de volgende oplossing:
- Parijs: het aantal bloemen dient te worden gelezen als wet 22, woord 42;
- Arles : dit leest als wet 3, woord 74 (12 + 12 + 15 + 15 +15 + 5 = 74).
Vervolgens zette ik de gevonden code af op het Eeuwig Edict. Wil je controleren wat ik hierna beweer? Tel dan hier mee in de betreffende wetteksten.
Het 42e woord van wet 22 (XXII) = verstaende = (in anagram) vreeen stad. Met deze stad bedoelde Vincent Parijs.
De uitleg van wet 3, het 74e woord ligt wat ingewikkelder. Wet 3 (III) bevat namelijk slechts 46 woorden. Ditzelfde principe beschrijf ik ook in zekere andere artikelen. In zo’n geval moet vanaf het begin worden doorgeteld. Doe ik dat, dan pak ik in de tweede ronde het 28e woord (46 + 28 = 74).
Dat 28e (dus 74e) woord is respectivelyck = (in anagram) pelvic kee cryst. Deze uitkomst is deels verengelst Nederlands. Het Engelse woord “pelvic” betekent “menselijk bekken” en is bovendien een anagram van “V Lepic“. Dus: V(reeën) in (Rue) Lepic? Is het vermoedelijke “reeën” een stille verwijzing naar een hertensprong vanaf een kast?).
De naam “Kee” spreekt voor zich. Het Engelse woord “cryst” betekent letterlijk vertaald “uitgekristalliseerd”. Maar Vincent bedoelde natuurlijk dit te zeggen: het bekken van Kee “krijst” in rue Lepic. Met andere woorden, Vincent en Kee bedreven de liefde in de rue Lepic in Parijs en met name Kee genoot daar hoorbaar van.
In 1888 codeerde Vincent in zijn fraaie werk Caféterras bij nacht de instemming van zijn schildersvriend Dodge MacKnight voor het gebruik van codes die naar zijn naam verwezen. Vincent hanteerde met de zonnebloemen hetzelfde principe waar het Kee Vos betrof.
Om erachter te komen hoe dat zit, dienen de gevonden aantallen zonnebloemen andersom te worden gelezen: van rechts naar links. Daarbij verandert “woord” in “wet“. Dat leidt tot:
wet 24, woord 22 = mach
wet 47, woord 3 = van
Van wie het mag, gaf ik al in mijn eerdere artikel over de relatie tussen Vincent en Kee aan. Dat was kunsthandel Goupil, waar Vincent vroeger had gewerkt en die een appartement had in de rue Lepic. Blijkbaar had Vincent toestemming van Goupil om daar met zijn vriendin Kee te logeren. De oplossing is dus:
“het mach (= mag) van Goupil“
Maar, zul je je als lezer afvragen, hoe zit het dan met Kee? Had Vincent haar toestemming om met haar te rollebollen? Wel, hiervoor geldt een leuke woordspeling van Vincent. “Goupil” is namelijk een middeleeuws Frans woord voor “vos“.
Daarmee was de toestemming compleet: “het mach (= mag) van Goupil en dus van (Kee) Vos“…
Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.