© Copyright 2011-2024 Jan Bakker
Vincent van Gogh kreeg van zijn ooms Jan en Cor de opdracht voor “De aardappeleters”. Hij moest daarbij onder andere de codes van Kasteel Geldrop over aardappels in dit schilderij verwerken. Vincent had daarnaast, vroeger dan algemeen gedacht, geheime contacten met Noord-Frankrijk. In De Aardappeleters uit 1885 verstopte hij via de wandklok een duidelijke verwijzing naar het Franse departement Oise. In het thans bekende levensverhaal van Vincent duikt deze streek pas in 1890 op. Hij kwam toen in Auvers-sur-Oise onder behandeling van kunstenaars-psychiater Dr. Paul Gachet.
Er zijn echter aanwijzingen dat deze Franse psychiater al in 1881 in onze contreien rondwaarde. Dat had overigens niets met aardappels te maken. Maar of het toeval is of niet, het anagram van Gachets Franse titel en naam levert een bijzondere uitkomst op:
le docteur Paul Gachet = (anagram van:) clé chateau Geldrop (= sleutel kasteel Geldrop)
Er blijven dan twee letters over:t en u. Deze letters staan in het alfabet voor de rangnummers 20 en 21.
Promotie
Dit woordje “tu” (“je” of “jij” in het Frans) is het allerlaatste woord dat Vincent heeft geschreven. Op de dag van zijn poging tot zelfmoord (27 juli 1890) droeg hij zijn laatste, nog onvoltooide brief aan zijn broer Theo bij zich. Daaraan was hij op 23 juli van dat jaar begonnen. Bekijk deze brief hier.
Door de letters “t=20″ en “u=21″ af te zetten op het Eeuwig Edict van 1611 (zie dit artikel), volgt uit
wet 20, woord 21 : promotie.
“Promotie” is in dit verband interessant te noemen. Naast dat het een reclameterm is, kun je het ook uitleggen als verder komen of opklimmen in een bedrijf. Maar ook: opklimmen naar de hemel. Het is een feit dat men het graf van Vincent beplantte met een stekje klimop uit de tuin van dr. Paul Gachet. Daaruit blijkt dat Theo kennelijk rekening heeft gehouden met het laatste woord uit de brief van Vincent.
Saillant detail: tot aan de jaren ’90 van de vorige eeuw was de gehele oostgevel van Kasteel Geldrop begroeid met klimop…
Opnieuw de zuidgevel van Kasteel Geldrop
Hieronder volgt nogmaals de afbeelding uit het artikel over de zuidgevel. De cijfers die voortkomen uit het denkbeeldige sommetje 11 + 5 = 16, dat wil zeggen tweemaal het cijfer 5, dat staat voor de letter E in het alfabet. De denkbeeldige letters E E vormen de beginletters van Eeuwig Edict:
De westgevel met het familiewapen van Adriaan van Sprangh verwijst naar deze zuidgevel. De belangrijkste conclusie van de code op de westgevel was dat uit het wapen symbolisch de getallen 35 en 53 volgen.
Deze getallen kunnen worden afgezet op het Eeuwig Edict, waaruit volgt:
3-5 = wet 3, 5de woord = allen
5-3 = wet 5, 3de woord = vele
“allen vele” is het anagram van “alle elven“.
Men zou nu geneigd zijn om “alle elven” te betrekken op het familiewapen van Van Sprangh. Daar werd immers duidelijk dat via het X-teken de 3-en en de 5-en op het oog samengevoegd zouden kunnen worden tot 33 en 55. Dat zijn 3 respectievelijk 5 elven, samen 8 x 11.
Het is echter niet de bedoeling om het op deze manier te lezen. Niet de “elven” zelf vormen de basis, maar het Eeuwig Edict. En een verwijzing daarnaar is terug te vinden op de zuidgevel van het kasteel. Daarom neem ik aan dat het bij “alle elven” om de muur- en jaartalankers van specifiek de zuidgevel gaat.
Elven
Wat is daar precies te zien? Bovenaan wordt men uit de vier verticale muurankers 2 elven gewaar: 11 en 11.
Daaronder staan geen andere getallen 11, tenzij je iets gebruikt dat door het hele raadsel voorkomt: recreatieve wiskunde. Dat is een vorm van wiskunde die door de eeuwen heen is gebruikt bij puzzels en raadsels. In dat verband wordt nóg een getal 11 verkregen en wel vanuit het jaartal 1616. Dat gebeurt door 1-1 uit dat jaartal te filteren. Na de vondst van dit extra getal 11 blijft 6-6 (66) over en dat is nog eens 6 elven extra. Het gaat hier dus over 3 elven plus 6 elven.
Samengevat:
(3 x 11) + (6 x 11) = 9 11’en. In woorden: “negen elven”.
“Negen elven” is het anagram van “lege vennen“.
Op het eerste gezicht is onduidelijk wat deze uitkomst betekent, maar binnen de context van het geheel ligt het voor de hand dat het hier om een aanwijzing gaat.
Hugo de Groot
“Lege vennen” vormden t/m het jaar 2023 een bekend verschijnsel op de Brabantse heide rond Geldrop, Heeze en Nuenen. Dergelijke drooggevallen vennen waren vaak te zien als er lange tijd geen regen was gevallen. Met andere woorden, als er sprake was van een langdurige droogte. En dat is meteen wat ik hier bedoel, want “droogte” is een anagram van “de groot“.
Het Eeuwig Edict van 1611 heeft te maken met rechtspraak en wetten. Een bekende naam op dat gebied is die van de Nederlandse rechtsgeleerde Hugo de Groot (1583-1645). Het Eeuwig Edict van 1611 werd tijdens zijn leven afgekondigd. Daardoor sluit ik niet uit dat hij linksom of rechtsom iets met de tekstuele samenstelling daarvan te maken heeft gehad.
De conclusie van het “elven”-raadsel is voorlopig dat met de smeedijzeren ankers op de zuidgevel van Kasteel Geldrop niet alleen naar het Eeuwig Edict van 1611 wordt verwezen, maar ook naar de 17de eeuwse rechtsgeleerde Hugo de Groot.
Hubertus
De voorafgaande tekst baseerde zich op 9 getallen 11, dat wil zeggen 3 getallen 11 en 6 getallen 11:
3 x 11
6 x 11
Met name bij “3×11” valt iets bijzonders op, vooral als ik deze getallen binnen de recreatieve wiskunde omzet naar een datum. Dan wordt “3-11” verkregen, oftewel “3 november“. Dat is de naamdag van de heilige Hubertus van Luik (655-727). Volgens de traditie was hij de laatste bisschop van Maastricht en de eerste van Luik. Meer hierover is te lezen in mijn feit-fictieroman Het Hubertus Mysterie (zie bij Publicaties in de bovenste menubalk).
De Geldropse kasteelheer Hubertus Paulus Hoevenaar, is vernoemd naar de heilige Hubertus. Zijn naamdag is zoals gezegd naamdag 3 november. In dit verband is het interessant om uit te zoeken of “6 x 11” misschien ook als datum moet worden gelezen. En zo ja, is daar dan ook de naam van een heilige aan verbonden?
Aardappels
Het antwoord is “ja” en het is te vinden bij de heilige Melaine, die vanaf het jaar 505 bisschop was in de Franse stad Rennes. Deze heilige heeft maar liefst drie naamdagen en één daarvan is 6 november, zijn sterfdatum. Maar wat heeft de heilige Melaine te maken met aardappelen? Het antwoord is simpel: helemaal niets!
Toch zijn de aardappels niet ver weg. Wij vinden ze terug in de familie van de 19de eeuwse kasteelheer Hoevenaar. Een oom van Hubertus Paulus Hoevenaar heette (hoe verwarrend!) Paulus Hubertus Hoevenaar en die was in 1817 getrouwd met Arnaudina Ringeling. Het echtpaar vestigde zich in Sablonville, een wijk van de Franse gemeente Neuilly-sur-Seine, die grenst aan het oosten van de stad Parijs. Daar beviel moeder Arnaudina op 39-jarige leeftijd van hun dochter Melanie Hoevenaar (1831-1881).
Voor het verhaal is dit gegeven zeer belangrijk, want:
- Melanie is een anagram van Melaine, de bisschop van Rennes;
- In 1787 vond uitgerekend in Sablonville de eerste aardappeloogst van Frankrijk plaats.
ad 1)
– De vader van Melanie, Paulus Hubertus, verwijst met zijn tweede voornaam Hubertus naar 3 november (3-11)
– Melanie is een anagram van Melaine, die via zijn naamdag verwijst naar 6 november (6-11)
ad 2)
Op de vlakte van Sablonville plantte de Franse apotheker Antoine Parmentier in 1787 enkele aardappel-stekken. De Franse koning Lodewijk de Zestiende (XVI) had er vanwege de hongersnood onder de bevolking belangstelling voor, dus bezocht hij de velden. Het volk zag echter niets in de knol, men dacht dat die giftig was, totdat Parmentier een list bedacht. In overleg met de autoriteiten plaatste hij bij de velden een bord met “Aardappelen van de koning”.
Waardering van aardappels
Verder zorgde hij ervoor dat de aardappelvelden door soldaten werden bewaakt. De bevolking moest op die manier het idee krijgen dat daar iets heel waardevols werd beschermd. De soldaten waren er echter alleen overdag. Het gevolg was dat het volk ’s nachts aardappels kwam stelen en ze toch durfde te gaan eten. De koning leefde immers ook nog steeds. Na verloop van tijd begon het volk het eten van aardappels te waarderen. Precies wat de bedoeling was…
Vooralsnog blijkt hier geen verband met Kasteel Geldrop uit, totdat duidelijk wordt wat de volledige naam van Parmentier was: Antoine-Augustin Parmentier. Wordt dit gelezen als “Parmentier, Antoine-Augustin” en worden de initialen “P, A-A” vervangen door hun respectieve rangnummer in het alfabet, dan volgt daaruit “16, 1-1“. Ofwel, aaneen, 1611, het jaar van het Eeuwig Edict, zoals dat met de muurijzers op de zuidgevel van Kasteel Geldrop is verankerd.
Elementen uit dit verhaal zijn aan Vincent van Gogh doorgegeven, die uit onder andere de twee ingrediënten “aardappels” en de familie “De Groot” (plus enkele aanvullende zaken) zijn meesterwerk De Aardappeleters heeft samengesteld.
Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.
Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.