Codes op Kasteel Geldrop, maar ook in werken en brieven van Vincent van Gogh suggereren een verband met Malta. De hoofdstad Valletta vormt een cryptisch tussenstation op weg naar nieuwe codes.
In de brieven die Vincent en Theo met elkaar uitwisselden kwam regelmatig hun oom Cor ter sprake. Deze boek- en kunsthandelaar, een broer van hun vader, heette voluit Cornelis Marinus. In de brieven werd de titel “oom” duidelijk vermeden. Als het over hem ging in de brieven noemden de broers hun oom “C.M.”. Deze afkorting van de voornamen van oom Cor is meteen de code. Maar daar kom je pas achter als je op de hoogte bent van de overige aanwijzingen. In dit geval gaat het om het woord “OOM”, dat als afkorting “O.O.M.” kan staan voor het (Engelse) “Order Of Malta”. Deze Orde bestond al sinds de kruistochten. Pas in 1530 kwam Malta door toedoen van keizer Karel V aan de Orde toe.
Het schilderij “Maria Magdalena” van Jan van Scorel (1495-1562) is rond 1530 vervaardigd. In 1518 reisde Van Scorel via Duitsland, waar hij de kunstenaar Albrecht Dürer ontmoette, en Venetië door naar Jeruzalem. Het betreffende schilderij heeft een geheime relatie tot het magisch vierkant van Dürer (te vinden op de ets Melencolia I uit 1514). Dit is precies dezelfde relatie die Vincent van Gogh toepaste in zijn beroemde werk “De Aardappeleters” (1885). In dat werk codeerde hij het vierkant van Dürer in het raam achter aardappeleter Antonie van Rooij.
Antonie is degene die op het schilderij zijn kopje omhoog houdt. Allengs blijkt uit het gecodeerde vierkant van Dürer dat Vincent de persoon Antonie relateert aan Antonius Abt of Antonius Heremiet (Kluizenaar). Deze Antonius behoorde tot de Orde van Antonius, die te herkennen was aan het Tau-Kruis, een kruis in de vorm van een letter T. De link met Malta is nu simpel aan te tonen. Het gaat om de maaltijd (= maal) van Antonie (naam afgeleid van Antonius met de T). Maal + T = (anagram van): Malta.