Dit artikel behandelt de gecodeerde pentekening “Landschap met kerk” (december 1883) van Vincent van Gogh. Hij maakte deze geniale tekening kort na zijn aankomst in Nuenen. De drie maanden daarvoor had hij in Drenthe vertoefd, waarheen hij min of meer was gevlucht na het beëindigen van zijn relatie met Sien uit Den Haag. De tijd die hij doorbracht in Drenthe besteedde Vincent naast schilderen aan de voorbereiding van de code in de bewuste pentekening. Hij ging daarbij in op zijn verdriet van de scheiding met Sien en zijn verdriet van het overlijden van zijn nicht Anna van Gogh. Bovendien besteedde hij in dezelfde code aandacht aan een cadeau dat hij van zijn oom Cor had gekregen voor zijn verjaardag. Dat alles met behulp van de Edict-code van Kasteel Geldrop.

Landschap met kerk

Landschap met Kerk – het papierformaat

Vincent van Gogh maakte deze tekening op papier door gebruik te maken van een potlood en een pen in inkt.  Het formaat van het papier was 20,5 cm x 28,6 cm, aldus het Van Gogh Museum in Amsterdam, waar de betreffende tekening zich bevindt.

Vincent had dit formaat bewust gekozen, vanwege een toepasselijke codering via het Eeuwig Edict van 1611:

wet 20, woord 5 =  difficulteyten

wet 28, woord 6 = toelaten

Misschien vond Vincent wel dat hij te veel “moeilijkheden” had “toegelaten” in zijn leven in Den Haag. Dat paste in het beeld van het samenwonen dat hij had gedaan met (ex-)prostituee Sien en haar twee kinderen Maria en Willem. De families van beiden keurden de relatie af, zeker toen bekend raakte dat het stel trouwplannen had.

De code zit echter nog dieper, want van “difficulteyten toelaten” kan een treffend anagram (letterwisseling) worden gemaakt:

locatie lentetyd ten fuif

Dit is een leuk raadseltje, waarbij het noodzakelijk is dat eerst wordt bepaald wat Vincent met “lentetyd” wilde zeggen. Dat kon gaan om het lentefeest of de lentetijd, twee religieuze begrippen die iets met de Communie hebben te maken.

Locatie

Daar ging het in dit geval echter niet om. Waar Vincent aan refereerde met “lentetyd ten fuif”, was de viering van zijn eigen verjaardag. Vincent was immers op 30 maart jarig, slechts negen dagen na het begin van de lente. In 1883 vierde Vincent zijn 30ste verjaardag, al woonde hij op dat moment nog in Den Haag. En daarmee was de cirkel rond, want Den Haag was kennelijk de bedoelde locatie.

Dit gegeven zette Vincent ertoe aan om een haag op zijn tekening aan te brengen, een verwijzing naar Den Haag. Wel met een laagje sneeuw er op, want zijn Haagse relatie was inmiddels behoorlijk bekoeld.

Scheiding

Het is bekend dat Sien en Vincent aan de Schenkstraat resp. Schenkweg in Den Haag hebben gewoond. Hoewel dat er op het eerste gezicht niet naar uit zag, waren deze adressen al een voorbode van wat er later zou gaan gebeuren. Op deze plek in Den Haag werd in 1403 een wetering gegraven (een waterafscheiding). Dit water heette de Scheijingwetering, een naam die was afgeleid van “scheiding”. In de loop van honderden jaren werd “Scheijing” verbasterd tot “Schenk”.

Greenwich

Verderop in dit artikel (maar ook in andere werken van Vincent) zal blijken dat hij veel belang hechtte aan plaatsbepaling via lengtegraden.  Als een bepaalde breedte(graad) bekend was, kon hij met behulp van de lengtegraad of meridiaan de exacte positie van die plaats bepalen.

In 1883 was de nulmeridiaan van Greenwich nog niet ingevoerd in Nederland. Veel plaatsen, zoals Amsterdam, Amersfoort en Scheveningen, hadden elk hun eigen nulmeridiaan. Een internationale conferentie op 22 oktober 1884 zou ertoe leiden dat vanaf dat moment de Greenwich-meridiaan in de meeste landen zou worden ingevoerd. Maar dit was op land. In de zeevaart (Marine en koopvaardij) was twee jaar eerder, in 1881, al driekwart van alle landen, inclusief Nederland, overgestapt op de nulmeridiaan van Greenwich.

Vincent speelde met dit gegeven, zoals ook blijkt uit zijn werk Sterrennacht uit 1889, dat hij in Zuid-Frankrijk schilderde. Hoewel de nulmeridiaan van Greenwich pas in 1911 in Frankrijk werd ingevoerd, paste Vincent die al toe in “Sterrennacht”. En in de tekening “Landschap met Kerk” deed hij dat ook.

Verjaardagscadeau

Maar goed, verder met de locatie waar het om gaat, die is afgeleid uit het formaat van de tekening. Als lengtegraad op basis van de meridiaan van Greenwich geldt voor de Schenkstraat (en -weg) Oosterlengte 4° 19′.

Wordt dit afgezet op het Eeuwig Edict, dan volgt daaruit:

wet 4, woord 19 = geëmologueert

Van deze uitkomst “geëmologueert” kan een anagram worden gemaakt: oom regelt geue (geue = Oud-Engels, betekent: cadeau).

Vincent schreef op 2 april 1883, drie dagen na zijn verjaardag, een brief aan zijn broer Theo, waarin hij hem bedankte voor zijn felicitaties. Hij schrijft er echter niets in over ontvangen cadeautjes. Maar hij had kennelijk wel iets van zijn oom Cor gekregen. Aangezien deze oom in Amsterdam een (kunst)boekhandel dreef, vermoed ik dat Vincent van hem een wetenschappelijke uitgave heeft gekregen. Mogelijk zelfs een originele Nederlandstalige kopie van het Eeuwig Edict van 1611, waarmee hij in staat werd gesteld om zelf codes in zijn werken te gaan toepassen.

Johanna Tak-van Gogh

Op dinsdag 11 september 1883 nam Vincent afscheid van zijn Sien. Hij wandelde vervolgens zo’n 500 meter van de Schenkweg naar het station Den Haag Centraal. Daar nam hij de laatste trein van Den Haag naar Hoogeveen in Drenthe.

Ongeveer een maand later werd de familie Van Gogh door het noodlot getroffen. Vincent ontving in die tijd een brief van zijn ouders. Hij beantwoordde deze brief rond 26 oktober 1883 vanuit zijn logement in het Drentse Nieuw-Amsterdam.

“Beste Ouders, Uwe brieven heb ik ontvangen en dank U er wel voor.
Het overlijden van Nicht Anna Tak trof mij ook (…)”
(bron: brief nr. 399 van ca. 26 oktober 1883 – vangoghletters.org)

Uit de eerste regel van Vincents brief blijkt dat hij kort daarvoor op de hoogte was gebracht van het overlijden van Anna Tak. “Anna” was de roepnaam van Johanna Elisabeth van Gogh. Zij was de dochter van de oudste broer van Vincents vader (de oom van Vincent), de latere vice-admiraal Johannes van Gogh. Anna was getrouwd met Johannes Adriaan (Jan) Tak, destijds onder meer een bekende bankier en handelaar in effecten. Het echtpaar woonde in Middelburg (Zeeland). Voor Vincent was de roepnaam Anna beladen: zowel zijn moeder als zijn zus droegen diezelfde voornaam.

Saillant detail: hoewel Jan Tak op 11 januari 1836 in Middelburg werd geboren, kwamen zijn voorouders oorspronkelijk uit Etten. Dit was het dorp waar de vader van Vincent van oktober 1875 tot augustus 1882 predikant was geweest.

Een ezelsbruggetje

Op het eerste gezicht zie je geen code in de betreffende brief, maar daar is het dan ook een code voor. De code die Vincent toepaste leek op het Franstalige ezelsbruggetje om het getal pi (3,14) niet te vergeten: “que j’aime” (vertaald: waar ik van houd). Wat wordt met dit trucje precies onthouden? Dat is zoals gezegd het getal 3,14. De Franse woordjes tellen immers achtereenvolgens  3, 1 en 4 letters.

In het Frans heeft het ezelsbruggetje een belangrijke geheime nationale waarde. Door de letters “p” en “i” los van elkaar uit te spreken als “p-i” hoor je eigenlijk het Franse woord “pays” (= land). Met “pi (3,14)” als ezelsbruggetje willen de Fransen dus chauvinistisch zeggen: “pays (que j’aime)” = “land waar ik van houd”.

De N van Nicht

Het valt op dat Vincent in de hierboven genoemde brief niet alleen de beginletters van de naam (uiteraard) in hoofdletters schreef. Hij deed dat ook met het woord “Nicht”:

Nicht Anna Tak

Uit bovenstaand fragment uit de brief blijkt dat de hoofdletter N kleiner is dan de A en de T. Maar het is toch echt wel een hoofdletter. Dat wordt duidelijk als deze letter wordt vergeleken met de kleine letter “n” in het voorafgaande woordje “van“.

Daarmee maakt Vincent van “Nicht Anna Tak” één geheel. Dat leidt in het licht van het hiervoor genoemde ezelsbruggetje tot Nicht (5 letters), Anna (4 letters) en Tak (3 letters). De code wordt dan 5-4-3. Dit zet ik nu af op het Eeuwig Edict als wet 5, en dan het 4de en 3de woord. De uitkomst daarvan is “raeckt” respectievelijk  “vele”.

Verborgen verdriet

De voor de hand liggende conclusie is duidelijk. Vincent wilde hiermee in deze woordvolgorde zeggen dat “vele (mensen)”,  inclusief hijzelf, zijn geraakt door het overlijden van Anna.

De code met de drie hoofdletters staat in een brief aan Vincents ouders. Er kan dan ook gevoeglijk van worden uitgegaan dat in ieder geval één van zijn beide ouders de code kende. Er zijn redenen om aan te nemen dat beiden ervan af wisten. Zijn ouders moeten dus in staat zijn geweest om de code te vertalen naar een werkelijk verdriet van Vincent aangaande zijn overleden nicht. Maar het betekent ook dat de codes met betrekking tot Kasteel Geldrop al eerder bekend waren. Dat wil zeggen, voordat Vincent in december 1883 in de regio van Nuenen en Geldrop bij zijn ouders ging inwonen.

Nieuwe kerk in een sober landschap

Terug nu naar de pentekening. Onder historici bestaat twijfel over de plaats van de afgebeelde kerk in het landschap van Gerwen. Dat is om de eenvoudige reden dat de kerk van de tekening in deze vorm niet bestaat. Wel zijn in de getekende kerk elementen aanwezig van twee kerken in de buurt van Nuenen, namelijk die van Gerwen en die van Tongelre (Eindhoven). In “De Drijehornickels” van december 2004, het periodiek van de Nuenense heemkundekring De Drijehornick, wordt op deze kwestie ingegaan. Kort samengevat: de buitenkant van het kerkgebouw toont kennelijk bij de St. Clemenskerk in Gerwen een gelijke nokhoogte van midden- en dwarsschip, maar zonder lager priesterkoor. De oude St. Martinuskerk in Tongelre (Eindhoven) had daarentegen wel een lager priesterkoor, maar een ongelijke nokhoogte van midden- en dwarsschip.

Het periodiek “De Drijehornickels” concludeert daarom terecht dat geen van beide kerken geheel overeenkomt met die van de pentekening van Vincent.

De elfde van de elfde

Wat de schrijver van het artikel in het periodiek destijds niet kon weten, was dat Vincent met de ingenieuze verwijzing naar St. Martinus feitelijk de aandacht vestigde op het Eeuwig Edict in Geldrop. Elders wordt immers uitgelegd hoe de vier verticale muurankers tegen de zuidgevel van Kasteel Geldrop, kunnen worden gelezen als 4 enen, oftewel tweemaal het getal elf: 11-11. Wordt dit gelezen als datum, 11 november, dan komt die overeen met de feestdag van Sint Maarten. Dat is de vernederlandste naam van Sint Martinus, de heilige bisschop van de stad Tours in Frankrijk.

11-11

Wat op dit werk van een besneeuwd landschap in het oog springt, is de lange heg met daarop een laagje sneeuw en vlak daarlangs een bomenrij. Vóór de heg is een besneeuwd pad te zien, met daarop vier mensen, in twee groepjes van twee. Een stylistische weergave van 11 en 11, dat wil zeggen een deel van de muurcode van Kasteel Geldrop. Maar ook een verwijzing naar de Tongelrese Sint Martinuskerk, die Vincent in zijn afbeelding heeft verwerkt!

2-3-10

Even terzijde: na voltooiing van de tekening stuurde Vincent het resultaat naar zijn oom Cor (Cornelis Marinus, door Vincent en Theo in brieven vaak afgekort tot C.M.). Was dat om aan te tonen op welke manier Vincent codes op basis van het Eeuwig Edict had toegepast?

Oom Cor was er maar gedeeltelijk tevreden mee, zo twijfelde hij aan het nut van het intekenen van de heg, die het landschap lijkt te breken. Met het eerste deel van dit artikel in gedachten, moet het duidelijk zijn wat oom Cor werkelijk bedoelde met zijn kritiek: waarom kun je Den Haag niet loslaten?

Verderop in dit artikel zal nog eens worden bevestigd dat oom Cor sterk betrokken moet zijn geweest bij dit werk. En daar zal hij wél gecharmeerd van zijn geweest…

Goed beschouwd lijken de bomen met op de achtergrond de kerk, iets kleiner te zijn dan de andere. Links zie je dan 2 bomen. Daarna vóór de kerk langs een groepje van 3 en tenslotte zie je 10 bomen die naar rechts uit het zicht verdwijnen. De verwijzing naar de overleden Anna Tak is zeer duidelijk aanwezig. Alle uitschieters van de takken van de bomen lijken recht omhoog naar de hemel te reiken.

Anno “dees”

De code die Vincent via het aantal bomen in dit werk verbergt is aldus 2-3-10. Dus wet 2, het 3de en 10de woord. Het 3de en 10de woord in deze wet zijn “aende” en “Ons”. Deze woorden zijn bedoeld om te worden toegepast als anagram. Ze staan voor “anno dees”.

Het woord “anno” duidt op een jaartal, dat kennelijk met “dees” (meerdere letters “d”) moet worden samengesteld. Met deze aanwijzing kan ik twee kanten op en die ga ik ook allebei toepassen. Neem ik de hoofdletter D, dan kan die duiden op het Romeinse getal 500. Als ik echter voor de positie van de kleine letter “d” in het alfabet kies, kom ik uit op het getal 4.

Wrede massamoord

Samengevat, het woord “dees” duidt op de twee vormen van de letter “d”, te weten als hoofdletter en als kleine letter. In combinatie met elkaar kom ik tot 1500 (driemaal een Romeinse “D”) en 12 (driemaal een kleine letter “d”, naar de positie van deze letter in het alfabet). Aaneen geplakt is dat 1512. Dit is het enige jaartal dat hieruit redelijkerwijs kan worden samengesteld.

Waarom tweemaal 3x de letters “D’ en “d”? Dat laat zich aflezen uit de drie bomen met daarachter de afgebeelde kerk. Deze kerk is – zoals hierboven beschreven – in feite samengesteld uit twee verschillende kerken. Het is kennelijk Vincents bedoeling dat dit wordt gelezen als tweemaal drie.

Anno 1512 was het onrustig in de regio vanwege diverse plunderingen door de Geldersen. Op 29 september van dat jaar werd het toenmalige Kasteel Geldrop door de troepen van Karel van Gelre opgeblazen met buskruit. Alleen de woontoren bleef overeind staan. In de kerk van Geldrop hadden zich zo’n tweehonderd inwoners van het dorp verzameld, die zich daar veilig waanden. Totdat de deur op slot ging en de kerk door de Gelderse soldaten in brand werd gestoken. Niemand overleefde deze gruwelijke daad, zodat hiermee in één klap zo’n 20% van de Geldropse bevolking werd uitgemoord.

Kerken Gerwen en Geldrop op zelfde lengtegraad

Naast de verwijzing naar het jaar van deze verschrikkelijke gebeurtenis met veel doden, heeft Vincent een nieuwe aanwijzing gecreëerd. Dat deed hij voor het gevonden jaartal 1512 via de positie van de getallen 15 en 12 in het alfabet, gekoppeld aan hun respectieve letters. Voor het getal 15 is dat de “O“, terwijl voor het getal 12 de letter “L” staat. Aaneen ‘geplakt’ is dat “OL“, de afkorting voor OosterLengte.

Zoeken wij vervolgens de lengtegraad van Gerwen op (nulmeridiaan Greenwich), dan vinden wij 5º 33′ oosterlengte. Deze graad lijkt geen hout te snijden, tenzij wij afzakken naar het zuiden en in Geldrop op de betreffende lengtegraad Kasteel Geldrop aantreffen, van de eerder genoemde 11-11. De afstand tussen Kasteel Geldrop en de hierboven genoemde kerk van de massamoord, bedraagt slechts 330 meter. Beide gebouwen vallen, net als de kerk van Gerwen, op 5º 33′ OL!

Familie De Groot

Toch verwijst Vincent opnieuw naar zijn overleden Nicht Anna Tak. Daarvoor dienen wij één minuut naar het oosten op te schuiven. Daar vinden wij aldus 5º 34′ oosterlengte. De getalcombinatie die de lengtecoördinaat van Gerwen voorstelt, is immers een anagram van de combinatie 5-4-3. Dat zijn dezelfde cijfers die ik hierboven vond als het aantal letters in de woorden Nicht (5), Anna (4), en Tak (3).

Wat hier tevens belangrijk is, is dat het grondgebied richting de tegenwoordige Ter Warden (de Kerkakkers) grotendeels in handen was van de Gerwense boerenfamilie De Groot. Hiermee neemt Vincent alvast een voorschot op zijn werk van enkele maanden later: De Aardappeleters. Daarop stonden immers leden van de familie De Groot afgebeeld…

Afgezet op het Eeuwig Edict is vanwege de gelijkblijvende getallen opnieuw “vele raeckt” te vinden. Nu is het echter de bedoeling om het anders uit te leggen dan het “raeckt vele (mensen)”, zoals ik dat eerder hieruit afleidde.

4-5-3

Opmerkelijk is dat het huisnummer van de kunsthandel en boekwinkel van Vincents oom Cor aan de Keizersgracht in Amsterdam het huisnummer 453 had, opnieuw een anagram van de combinatie 5-4-3!

Keizersgracht 453

Zoals beschreven in mijn artikel over de westgevel van Kasteel Geldrop kwam daar de Stelling van Pythagoras aan bod. Die stelling heeft in z’n eenvoudigste vorm de getallen 3-4-5 tot basis.

Voor de overzichtelijkheid zet ik dit onder elkaar:

5-4-3 (Nicht Anna Tak) – codewoorden “raeckt vele
3-4-5 – Pythagoras (westgevel kasteel ) – als kwadraten + =
5-34 (lengtecoördinaat Oost-Gerwen) – codewoorden “vele raeckt” – uitleg zie onder
4-5-3 (huisnummer van boekhandel van oom Cor)*

en ook 453 als het geboortejaar van de Ierse heilige Brigida, aan wie de kerk van Geldrop is gewijd.

*Afgezet op het Eeuwig Edict verkrijgen wij van wet 4, de woorden 5 en 3 als uitkomst “aen bevelen“. Dit moet worden gezien als een toevalligheid die als een grapje werd opgepakt. De kunst- en boekhandel van oom Cor wilde Vincent kennelijk “aenbevelen” aan anderen.

Ik vervolg nu mijn uitleg met de gevonden lengtegraad van Oost-Gerwen, 5º 34′. De uit  5-3-4 voortgekomen woordcombinatie “vele raeckt” leidt tot het nieuwe anagram “er tak cleve”.

Tak Van Gogh

De naam “cleve” is de oude spelling van Kleve. Kleve behoorde vroeger (sinds ongeveer het jaar 1000) tot het Hertogdom Kleef en sinds 1816 tot het Kreis Kleve. Dat de benaming “Kreis Kleve” hier aan bod komt is niet toevallig. Het rangnummer van de letter K in het alfabet is immers 11. Met K K uit Kreis Kleve duiken opnieuw de getallen 11 van de muurankers op de zuidgevel van kasteel Geldrop op: K – K  =  11 – 11.

Tot het gebied dat met Kreis Kleve wordt bestreken en waarvan het landschap grenst aan Nederland, behoort ook de thans Duitse stad Goch. In deze stad ligt de oorsprong van de familie Van Gogh. Meer informatie over Goch vind je in dit artikel.

Wat Vincent in het kader van zijn overleden nicht Anna wil zeggen met “er tak cleve”, wordt nu verder duidelijk. De meisjesnaam van Anna Tak was Van Gogh. Zij was immers de dochter van Vincents oom Jan, ofwel Johannes van Gogh, de broer van zijn vader.

En dat was precies wat Vincent met zijn pentekening-van-een-landschap-in-de-sneeuw bedoelde. Met een persoonlijke “spielerei”-code op basis van het Eeuwig Edict, wilde hij over zijn overleden nicht onder meer zeggen:

de dood van Anna Tak-van Gogh raakt vele (mensen).

 


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar mij (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.



CC-BY-SA

Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.