© Copyright 2011-2024 Jan Bakker

Niets is leuker dan de consument te vertellen dat de samenstelling van jouw product het best bewaarde geheim ter wereld is. Dat geeft je namelijk een monopoliepositie in het geval dat jouw product aanslaat. Als dan ook nog eens veel consumenten gaan voor een baco, een mix tussen jouw product en dat van een ander, dan hebben jij en die ander het echt gemaakt in jullie marktsegment.

Coca-Cola

Het genoemde product betreft Coca-Cola, bekend van het geheime recept en ook bekend van de heerlijke mix met rum, de vaak genuttigde “baco”, oftewel Bacardi-Cola. Het is voor de directies van het Coca-Cola- en Bacardiconcern lachen geblazen als niemand in de gaten heeft dat de deal met de bekende rumfabrikant gewoon – weliswaar gecodeerd – is terug te vinden in de merknaam Coca-Cola.

Schuim

Bij toeval kwam ik achter enkele opmerkelijke feiten, op basis waarvan ik dit artikel heb geschreven. Ik ontdekte bij de mix van Coca-Cola en Bacardi eenzelfde principe als dat van het wassen van je haar. Bij de eerste keer inzepen genereert de shampoo een matige hoeveelheid schuim. Als je je haar nu kort daarna voor de TWEEDE keer wast, is de hoeveelheid schuim ineens (nog) veel groter. De reden hiervoor is simpel: na de eerste keer is de shampoo niet voor 100% uit het haar gespoeld, waardoor er kleine restjes shampoo in zijn achtergebleven. Deze restjes reageren enthousiast op een nieuwe hoeveelheid shampoo: een grotere schuimmassa is geboren.

Vleugje rum

Hetzelfde geldt naar mijn mening voor Coca-Cola met Bacardirum. De baco, een mix van rum en cola, is namelijk zo lekker omdat er al een vleugje rum in de Coca-Cola zit! Let wel, een zeer minimale kwantiteit aan rum, ik spreek dan  dan over enkele duizendsten deeltjes. Door deze minieme hoeveelheid rum aan de cola toe te voegen, sluit de consumptie van een hogere dosis rum naadloos aan bij de smaak van degene die de baco drinkt.

Melasse

Het grappige, zo je wilt het merkwaardige, hieraan is dat dit principe gewoon in de merknaam Coca-Cola is terug te vinden. Coca-Cola is “uitgevonden” door ene John Pemberton. Deze heer Pemberton was apotheker van beroep en daarom bekend met het samenstellen van medicinale mixdrankjes. Zijn verkwikkende cola-recept, oorspronkelijk deels gebaseerd op een Frans medicinaal drankje, bevatte vanaf het begin melasse. Dat is een product dat resteert na de productie van suiker uit suikerbieten of suikerriet. En laat rum nu worden gedistilleerd uit… melasse.

Vrijmetselaars

Toen Pembertons drankje aan het eind van de 19de eeuw een succes werd, vroeg hij zijn zakenpartner Frank Mason Robinson om een merknaam en logo te ontwerpen. Of het nu toeval is of niet, de voornamen “Frank”en “Mason” lijken op het Engelse “Freemason”, wat vertaald in het Nederlands “vrijmetselaar” betekent. Het Franse woord voor “vrijmetselaar”, “Francmaçon” , lijkt er nog meer op. Hoe het ook zij, van vrijmetselaars is bekend dat zij graag puzzelen en dat is wat Frank Mason Robinson in het geval van Coca-Cola en Bacardi beslist heeft gedaan.

Romeinse cijfers

Laat ik nu zelf ook eens gaan puzzelen door te beginnen met het ontleden van de merknaam “Coca-Cola”. In deze naam bevinden zich vier medeklinkers en ook vier klinkers. Om te beginnen neem ik de medeklinkers C, C, C en L apart. Wat hier meteen opvalt is dat dit allemaal Romeinse cijfers zijn en dat de letters getallen (kunnen) aanduiden.

(Mede)klinkers

In deze vier letters kunnen twee inhoudsmaten gevonden worden, namelijk CC (cubic centimeter, kubieke centimeter) en CL (centiliter). Dat het gebruik van deze letters geen toeval is, kan worden herleid uit de ideale hoeveelheid Coca-Cola in een speciaal geblazen cola-glas uit ca. 1890: 20 cl. Want wat is 20 CL in CC? Juist: 200. En in Romeinse cijfers is 200: CC. Dus: (200) CC = (20) CL. Met andere woorden: de ideale inhoud van een oorspronkelijk cola-glas werd gegenereerd uit de medeklinkers van de merknaam Coca-Cola.

Bacardi-151

Nu neem ik de klinkers “o, a, o en a”. Zet ik deze klinkers af op het alfabet, dan vind ik dat de “o” de vijftiende letter is en de “a” de eerste. Per lettergreep achterelkaar gezet ontstaat dan “oa – oa”, wat is: 15 1 – 15 1. Aan elkaar 151 – 151. En wat blijkt? Eén van de rummerken van Bacardi is… 151.

Baco in longdrinkglas

Even terug naar de medeklinkers. Als ik die achterelkaar zet als de Romeinse cijfers CCCL, dan verkrijg ik het getal 350. Dit is het aantal CC’s van een doorsnee longdrinkglas. In de vorige alinea vond ik uit de klinkers tweemaal 151: 151 – 151. Waarom tweemaal? Wel, dat is eenvoudig: de ideale baco bestaat uit twee delen (151) rum, in een longdrinkglas aangevuld met cola tot 350 cc.

Conclusie

Dit is natuurlijk een sensationele uitkomst van mijn ludieke onderzoek. Het blijkt namelijk dat de naam Coca-Cola niet zomaar een naam is, maar weloverwogen is gekozen. Met dank aan de toevallig aanwezige letters in de naam van deze frisdrank. Bovendien linkt de baco qua smaak en inhoud subtiel naar het Bacardi-rummerk 151…

 

 


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.


CC-BY-SA

Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.