Op Vincents schilderij “Sterrennacht boven de Rhône” (1888) bevinden zich in code de letters D en M. Deze letters vormen een verwijzing naar een inscriptie op het Shepherds Monument in Staffordshire, Engeland. Uit dit artikel blijkt de oplossing van de inscriptie. Zowel de inscriptie als Vincents schilderij verwijzen naar bisschop Michaël Ophovius, die na 1629 enkele jaren op Kasteel Geldrop verbleef.

Het Shepherds Monument bestond al bijna 90 jaar toen Vincent in 1853 werd geboren. Het monument maakt deel uit van een reeks op de antieke oudheid gerichte gebouwen in het park van Shugborough Estate. Dit landgoed werd bewoond door admiraal George Anson, die een wereldreis maakte tijdens een oorlog (1739-1742) tussen Groot-Brittanië en Spanje. Deze oorlog werd gevoerd nadat de Spanjaarden in 1731 het linkeroor van kapitein Robert Jenkins hadden afgesneden. Dat getuigde in de ogen van de Engelsen acht jaar later nog steeds van een enorme Spaanse wreedheid. De Britten vonden wat dat betreft een oorlogsverklaring gerechtvaardigd.

Straat Soenda

Tijdens zijn wereldreis van 1740 tot 1744 voer admiraal George Anson door de Straat Soenda (tussen Java en Sumatra) waar hij in het nabije Batavia geheime besprekingen voerde met bevelhebbers van de VOC. Overigens heeft Vincent van Gogh diverse aanwijzingen naar Nederlands-Indië gecodeerd in zijn werk “De Aardappeleters”. Het artikel daarover verschijnt binnenkort (augustus 2024) op deze website.

Na zijn dood op 6 juni 1762 liet Anson een aanzienlijk fortuin na aan zijn broer Thomas Anson, die naast Brits parlementslid ook amateur-architect en vrijmetselaar was. Die combinatie komt overigens anno 2024 nog steeds voor. Deze Thomas gebruikte het geld om het landhuis op Shugborough Estate op te knappen en het park in te richten. Daarbij zette hij allerlei aanwijzingen uit naar een oud geheim in internationaal verband. Verschillende bevoorrechte families bewaarden dat geheim reeds lang.

Een geheimzinnige code

Anson liet het Shepherds Monument ergens tussen 1762 en 1764 op zijn landgoed bouwen. Dit Monument toont een gespiegelde in reliëf gebeeldhouwde weergave van het schilderij “Et in Arcadia ego” van de Franse schilder Nicolas Poussin (1594-1665). Het schilderij en daarvan afgeleide sculptuur tonen een graftombe en een vrouw met drie herders die de inscriptie “Et in Arcadia ego” op de tombe bekijken. De Latijnse woorden betekenen zoveel als “ook ik ben in Arcadië (geweest)“.

Shugborough monument met code

Recht onder het stenen reliëf (na deze alinea zie je een duidelijke weergave) is een inscriptie zichtbaar, die veel professionele en vooral amateur-onderzoekers de nodige hoofdbrekens heeft gekost. Daarbij bereikte men geen enkel resultaat. Onder de personen die hebben geprobeerd de betekenis van de inscriptie te achterhalen bevindt zich o.a. Charles Darwin. Zelfs codebrekers die zich verdienstelijk hebben gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er geen wijs uit. Ondanks alle moeite is tot nu toe nog niemand erin geslaagd om tot een bevredigende oplossing te komen.

Shugborough inscriptie

Zo vreemd is dat niet, want deze code maakt deel uit van een groter en complex geheel dat zich uitstrekt over verschillende landen. Dit deel van het grote geheim leidt uiteindelijk tot het vinden van twee jaartallen.

De oplossing van de Shepherds code

Op de onderste lijn van de inscriptie onder het reliëf lezen wij twee letters: D en M. Voor de duidelijkheid nogmaals de uitvergrote afbeelding:

Shugborough inscriptie

De D en de M zijn twee Romeinse getallen, die staan voor respectievelijk 500 (D) en 1000 (M). Bij elkaar opgeteld, weliswaar in een gespiegelde volgorde: 1500. Op zichzelf vormen deze letters al een aanwijzing dat er naar een jaartal moet worden gezocht.

In het midden daarboven staan de letters O U O S V A V V. Dit zijn geen, of althans niet allemaal, Romeinse getallen. Daarom beschouw ik ze niet als zodanig en neem ik daarvan hun rangnummer in het alfabet. Die nummers tel ik vervolgens bij elkaar op:

O (15) + U (21) + O (15) + S (19) + V (22) + A (1) + V (22) + V (22) = 137

Dus:

137+ 1500 = 1637

In dat jaar 1637 heeft Nicolas Poussin zijn werk “Et in Arcadia ego” (of: Les Bergers d’Arcadie II) geschilderd:

Les bergers d'Arcadie

Het jaartal 1418

Ruim 100 jaar na de vervaardiging van het schilderij zou in Engeland het Shepherds-reliëf gemaakt worden. Op het schilderij zien wij, net als op het stenen reliëf, maar nu in kleur, een grote vrijstaande graftombe afgebeeld met daarvoor drie herders en een vrouw.

De knielende herder met de baard wijst met zijn wijsvinger naar de letter “R” in de tekst “ET IN ARCADIA EGO”.

de R in Arcadië

Hier lijkt de geschilderde versie wat de herders betreft af te wijken van het gebeeldhouwde reliëf van het Shepherds Monument. Ook daar wijst een herder, nu met zijn duim, naar de letter R. Maar met dezelfde hand en een deels ontbrekende wijsvinger, wijst hij bovendien naar de letter N:

NR

Deze letter N komt echter wel degelijk voor op de geschilderde versie, maar dan slim verborgen als een tak tussen twee bomen. Niet als een “gewone” letter N, maar gespiegeld:

gespiegelde letter N

Het moet nu duidelijk zijn dat de combinatie van de letters N en R iets met elkaar te maken heeft, zowel op het schilderij als op de daarvan afgeleide gespiegelde stenen weergave.

Aangezien deze twee letters N en R, net als de letters uit de bovenste rij van de inscriptie, geen Romeinse getallen zijn, neem ik weer hun rangnummer in het alfabet. Dat is respectievelijk 14 (N) en 18 (R). Aan elkaar geplakt verkrijgen wij via de recreatieve wiskunde het jaartal 1418 (andersom, 1814, kan niet, want dat is ten opzichte van het schilderij te laat in de tijd).

De Steen der Wijzen

Zou dit een aanwijzing kunnen zijn naar de identiteit van de overledene in de tombe? Of wordt daar overdrachtelijk naar verwezen? Als dat zo is, moet ik op zoek gaan naar iemand die in het jaar 1418 is overleden. Met dank aan Wikipedia kom ik snel uit bij iemand met dezelfde voornaam als Nicolas Poussin: de Franse alchemist Nicolas Flamel (1340-1418). Van Flamel, overleden op 22 maart 1418, wordt verteld dat hij erin geslaagd zou zijn om de Steen der Wijzen (een alchemistische substantie) te maken, waarmee hij onedele metalen kon omzetten in goud.

Als ik nu de sterfdatum van Nicolas Flamel nader beschouw, 22 maart = 22-3, valt mij iets op. Het getal “22” staat in het alfabet voor de letter “V” en die komt in de inscriptie 3x voor.

Shugborough inscriptie V

Zoals op de afbeelding is te zien, blijven er uit de oorspronkelijke acht letters maar vijf unieke letters over:

O-U-S-V-A.

Hieruit leid ik het volgende Franstalige anagram af:

A-VU-OS” = (vertaald uit het Frans) “heb de beenderen (botten) gezien”.

Dit verwijst naar de plaats waar de betreffende persoon direct na zijn overlijden is begraven. Wat Nicolas Flamel betreft was Parijs de enige plek waar men zijn beenderen in theorie kon vinden. Nadat Flamel op 22 maart 1418 was overleden, begroef men hem in de kerk van Saint-Jacques-de-la-Boucherie in Parijs. Na de revolutionaire periode in Frankrijk werd deze kerk in 1797 verwoest. Het graf van Flamel was tot aan de periode 1762-1764 dus nog intact.

Ophovius

Het sleutelwoord, dat wij hiermee hebben gevonden, is Parijs (oftewel Paris in het Frans en Engels). De op Poussins schilderij en het Shepherds Monument in Shugborough afgebeelde tombe betreft het graf van Nicolas Flamel.

Maar nu treedt er een probleem op. Op het schilderij van Poussin staat maar één tombe afgebeeld. Op het stenen Shepherds-reliëf is echter een tweede tombe toegevoegd. Zou het eerder gevonden jaartal 1637 naast de datum van vervaardigen van het schilderij, nog een tweede betekenis hebben? Het antwoord is “ja”. Het jaartal 1637 is namelijk ook het sterfjaar van bisschop Michaël Ophovius.

Zoals te lezen is in mijn artikel over “Sterrennacht boven de Rhône” codeerde Vincent het geboortejaar van deze bisschop in zijn schilderij. Hij deed dat door gebruik te maken van de letters D en M, die ook in de Engelse inscriptie zijn terug te vinden.

Binnenkort breid ik dit artikel uit met het bekendmaken van verdere resultaten van mijn onderzoek. Dat gaat dan met name over Vincents schilderij “Populierenlaan in de herfst” uit 1884.

 


Reageren op dit artikel? Dat kan niet in het openbaar. Wel is het mogelijk om rechtstreeks naar de schrijver (Jan Bakker) te reageren. Gebruik hiervoor het formulier op de contactpagina.


CC-BY-SA

Deze CC-BY-SA-licentie staat hergebruikers toe het materiaal in het openbaar te kopiëren, distribueren en weer te geven of uit te voeren. Dit geldt zolang je de auteur of de houder van het auteursrecht (aangegeven in de titel van dit artikel) vermeldt. Je mag het materiaal voor commercieel gebruik toepassen. Ook mag je het aanpassen, bijvoorbeeld voor vertalingen. Voor gewijzigd materiaal geldt dezelfde licentie.